Retorikexperten: Därför ska ledare lära sig ta emot feedback

Ledarskap Att ha respekt och ta ansvar för medarbetarnas energi borde vara självklart för alla ledare. Det säger Elaine Eksvärd, retorikexpert och grundaren bakom Snacka Snyggt, som vill att tröskeln för personalansvar höjs. Genom metoden "Heta ledarstolen" ska ledare skapa bättre relationer till medarbetare.

Retorikexperten: Därför ska ledare lära sig ta emot feedback
Ledare måste inse att mjuka värden är kommersiella värden, säger retorikexperten Elaine Eksvärd.

På alla arbetsplatser finns formella och informella ledare som antingen är respekterade eller fruktade. De har en slags makt över den sociala hierarkin, och deras inverkan på medarbetares energi och välmående är inte att underskatta, menar retorikexperten Elaine Eksvärd. 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Inte sällan syns hon i TV-rutan när hon lär svenska folket om saker som härskartekniker, passiv aggressivitet eller hur man blir omtyckt. Stor del av hennes yrkesverksamma tid går också åt att träna ledare och chefer att bli bättre på att kommunicera. Hon säger det gång på gång; kommunikation är en muskel, ingen föds vältränad. Och ledare måste träna.

– Det är jättevanligt att de är bra på sina jobb, men sämre på att vårda sina relationer. När ledaren fokuserar på att prestera så glömmer den bort vad som hade kunnat åstadkommas om alla mådde bra på jobbet, säger Elaine Eksvärd. 

”Mjuka värden är kommersiella värden”

Enligt Arbetsmiljöverket upplever 1,3 miljoner svenskar att de har hälsobesvär på grund av jobbet. Dessutom uppger var tredje person med arbetsorsakade besvär att de har varit frånvarande från jobbet på grund av besvären. Med andra ord kostar det dyrt att inte vårda medarbetares energi och mående – och i slutändan med personalomsättning. Bolaget Cisions beräkningar från 2022 visar att en genomsnittlig rekrytering kostar 542 700 kronor per person.

– Fler ledare måste inse att mjuka värden inte är mjuka, utan snarare kommersiella. Ett leende kostar inget, men man kan tjäna på det, säger hon.

Tricket: Heta stolen

För att kunna spara och tjäna på en god företagskultur är det viktigt att ledare blir bättre på kommunikation. Men hur blir man det? Såklart finns det flera sätt, men Elaine Eksvärd har en del verktyg som hon lär ut i Kraftfullt ledarskap, ett ledarskapsprogram som Snacka Snyggt har. Bland annat förespråkar hon övningen Heta ledarstolen. 

– Det är motsvarigheten till ett utvecklingssamtal, fast det handlar om ledaren snarare än medarbetaren. 

Heta ledarstolen går ut på att skapa bättre kommunikation mellan medarbetare och ledare. Det är ett tillfälle för ledaren att lyssna medan medarbetaren svarar på ett gäng frågor om ledaren. Det kan vara frågor som ” vad har jag för tendenser som tar din energi?”, ”vad behöver du för att få energi?” och ”vad är det värsta jag har sagt till dig?”.

– Frågorna är absolut jobbiga, men som ledare måste man ställa det i relation till vinsterna. Det som kostar i stolthet kan rädda relationen till medarbetaren. Om man inte kan ta feedback så kan man inte vara ledare, säger Elaine Eksvärd som fortsätter:

– Tröskeln för personalansvar måste höjas. 

Genom att sätta sig i Heta ledarstolen kan ledaren hjälpas till att sluta sticka sina anställda med eventuella retoriska taggar. Det insåg Elaine Eksvärd genom att själv göra övningen.

– Jag frågade en kollega vad det värsta jag hade sagt till henne var, och hon svarade att det var ”vårt lägsta nivå är världsklass – allt under det är oacceptabelt”. Hon berättade att det gjorde henne livrädd. Jag har sagt det så många gånger utan att reflektera över det, men hon gav mig chansen att sluta göra bort mig.

Hur vet man när kommunikationen ”bär frukt”?

– Man märker det på hur folk beter sig runt dig. Vågar de ställa frågor och ge feedback? Om någon har förtroende för dig så kommer de våga säga vad de tycker. Det är ett gott tecken, säger Elaine Eksvärd.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.