Framgång grundar sig många gånger i mänskliga relationer, vilket gör att sociala förmågor, som att kommunicera, kan spela en avgörande roll för hur en vd lyckas med sitt uppdrag.
3-stegsraketen som effektiviserar din kommunikation
Kommunikation
Att vara tydlig i sin kommunikation är för många svårare än det låter. Men det finns en enkel modell som på nolltid kommer hjälpa dig att effektivisera ditt sätt att kommunicera.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Kommunikation som präglas av tydlighet är inte alltid så enkelt som det låter, men Matt Abrahams, som är professor i kommunikation och undervisar i organisationsbeteende vid Stanford University’s Graduate School of Business, har utformat en struktur i form av en 3-stegraket som är enkel att följa. Den utgår från tre frågor:
- Vad?
Börja med att beskriva och definiera vad det är ni har att göra med. Presentera fakta, situation, produkt, utgångspunkt och så vidare. - Varför är det viktigt?
Fortsätt sedan genom att diskutera vilka konsekvenser det kan leda till och vilken betydelse saken i fråga har. Redogör varför det är viktigt, relevant och varför din mottagare ska bry sig. - Och nu då?
Avsluta genom att skissa upp en handlingsplan eller redogöra för nästa steg. Det kan vara något så komplext som att lansera en ny produkt eller affärsplan, eller så enkelt som att planera in ett möte för att följa upp.
Den här frågemodellen, som Matt Abrahams presenterar i Harvard Business Review, kan användas i en mängd olika situationer för att hjälpa dig kommunicera mer effektivt, till exempel när du ska presentera en ny person eller en produkt. Genom att ställa dessa tre frågor får du både hjälp med att organisera dina egna tankar och idéer samtidigt som det blir tydligare för den/dem du kommunicerar med.