Analys: Spotifys uppsägningsbesked

Uppsägning Spotify meddelade nedskärningar av personalstyrkan med 17 procent via ett mejl från vd:n Daniel Ek, som också offentliggjordes på sajten. Vad kan man lära av det? Förhandlingschefen Einar Humlin gör en analys.

Analys: Spotifys uppsägningsbesked
Einar Humlin är förhandlingschef på Tech Sverige. Foto: Tech Sverige/Adobe stock

Einar Humlin har arbetat med förhandlingar i nästan 25 år, många av dessa år i techbranschen. Han var med och grundade Arbetsgivarorganisationen Almega IT och Telekomföretagen, numera TechSverige där han är förhandlingschef. Han har många gånger arbetat med omställningar i företag som behövt minska antalet anställda. Vd-tidningen bad honom titta på Daniel Eks brev till de anställda på Spotify och ge sin syn på saken.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Min reflektion när jag läser det här brevet är att precis som med andra bolag, oavsett om det är stort, globalt, eller litet: Som vd har du alltid ansvar i förhållande till styrelse och ägare, att se till att din verksamhet är lönsam. Det finns alltid underliggande ekonomiskt resultat att ta hänsyn till, säger han.

Att Spotify rapporterade vinst i sin senaste kvartalsrapport har i sammanhanget ingen stor betydelse, menar han.

– Begreppet arbetsbrist eller övertalighet behöver inte alls vara sammanflätat med vinst. Utan det kan alltid finnas ett behov av omställning, konstaterar han.

”Good leavers”

Spotify är känt för sin starka företagskultur och popularitet som arbetsgivare. Einar Humlin uppfattar att de har hanterat situationen på ett sätt som är konsekvent med deras värderingar. Deras kommunikation är genomtänkt, personlig och respektfull vilket är avgörande både för att upprätthålla engagemanget bland kvarvarande personal och för inställningen hos de som måste lämna.

– De personer som slutade kan vara duktiga och fortsätta sin karriär någonstans för att kanske senare komma tillbaka. Man vill inte att folk som lämnar är sura och tycker att processen var illa skött. Man vill att de som får gå upplever att det är gjort med ödmjukhet och respekt, och att de förstår logiken. Man vill ha ’good leavers’ som det kallas, förklarar Einar Humlin.

Techbranschen har förändrats mycket under hans dryga 20 år i den världen. Att säga upp personal på Wall Street-manér är inte längre på modet. Numera vill man balansera affärsmässiga beslut med empati och respekt för de anställdas bidrag.

Han lyfter fram vikten av att vara förebild och visa förståelse, vilket är centralt i moderna ledarskap. Detta är inte bara viktigt för att upprätthålla ett starkt arbetsgivarvarumärke, utan också för att skapa en positiv bana framåt för både företaget och dess anställda.

Varje vd måste hitta sitt sätt

Han menar att brevet från Daniel Ek har denna anda. Vd:n vänder sig direkt till medarbetarna på ett inkluderande och respektfullt sätt. Det skapar en känsla av gemenskap och ömsesidig respekt, trots de svåra omständigheterna. Att han valde att mejla medarbetarna beror sannolikt på att det är det säkraste sättet att låta hela personalstyrkan få beskedet samtidigt, eftersom det är en global organisation.

– Om man är vd för ett litet bolag så kallar man kanske till ett möte, sitter med och har personlig kontakt med medarbetarna. Dels har man har ju inte då ett maskineri med personal som kan bistå eller hjälpa till. Men på en mindre ort kan ju nerdragningar också få en större betydelse. De kan vara många människor som har byggt sitt liv runt det här företaget, säger Einar Humlin.

Vad kan andra vd:ar ta med sig av Daniel Eks sätt att hantera beskedet till medarbetarna?

– Varje vd måste hitta sitt sätt att göra det på, ta fram en modell som fungerar, och känna att ’det här kan jag stå för’, understryker Einar Humlin.

– Men det man kan ta till sig är ju att ha en genomtänkt process innan man går ut. Det skapar en trygghet, och det är viktigt att personalen känner sig schysst behandlad, även om man inte gillar beslutet.

Att hylla personalens insatser och understryka att alla har bidragit till verksamheten är inte heller fel.

– De signalerna och budskapen som förmedlas i brevet tycker jag att man kan se som goda exempel. Signalvärden som respekt och ödmjukhet inför det fina jobb de har gjort. Man vinner alltid på att ha en mjuk och ödmjuk approach i förhållande till personalen, inte minst för varumärkets skull.

Läs brevet till Spotifys anställda här

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.