Tänk stort – eller förbli liten

Bloggen För att växa måste vd:n våga tänka större. I sitt blogginlägg för VD-tidningen skriver John Saldin om modet att utmana gamla tankemönster och varför tillväxt börjar med hur ledningen tänker.

Tänk stort – eller förbli liten
John Saldin bloggar om ledarskap som vågar blicka bortom det invanda. Foto: Canea / Adobe Stock

Småföretag är ofta små – inte bara i storlek utan i, och på grund av, sitt tankesätt. Som konsult möter jag regelbundet ledningsgrupper där tillväxtambitioner möts av tvekan: ”Det där klarar vi aldrig …” eller ”Hur skulle vi ens kunna göra det där?” Det är som om vi sitter fast i vår egen föreställningsvärld. Det räcker inte med idéer – det krävs tro, mod och ett starkt ledarskap. Vi måste vilja och våga växa. Som vd måste vi sälja in en vision om framtiden.

Nya perspektiv skapar tillväxt

Jonas Fasth, docent vid Handelshögskolan i Göteborg, visar att ny kompetens – ofta genom nytillsatta styrelseledamöter eller extern vd – kan vara avgörande för att bryta gamla tankemönster och öppna upp för tillväxt. Tidigare har styrelser ofta haft en reaktiv, kontrollerande roll – men i dag förväntas de vara proaktiva, strategiskt drivna och delta i bred omvärldsbevakning. Han poängterar att styrelseledamöter nu har ett betydligt större ansvar: de förväntas delta i evenemang, nätverk, konferenser och regelbundet interagera med organisationens olika delar – en nivå av engagemang som ofta kräver betydligt mer tid och energi än tidigare. En bra styrelse är en viktig faktor för att starta en tillväxtresa.

Förändringsledning och lärande

För att lyckas med tillväxt är aktiv förändringsledning en av de viktigaste faktorerna. Det handlar om att sälja in visionen och få med sig organisationen. För vd:n finns det tre viktiga framgångsfaktorer:

  • Frigör tid och resurser – identifiera vad som ska minskas eller elimineras för att ge plats för det nya.
  • Involvera rätt personer – välj team med energi, engagemang och balans mellan mänskliga och resultatinriktade styrkor.
  • Skapa tydliga ramverk – låt förändring ske i samspel med lärande och medarbetarnas tolkning, inte bara topdownstyrt.

En central poäng som Fasth gör är att människor sällan är emot förändring, men de avskräcks av dess energikostnad. Externa stresströsklar – privata eller arbetsrelaterade – kan förvärra motståndet.

BHAG för tillväxt: tänk stort – sätt stora mål

Att sätta realistiskt tuffa mål, där chansen att lyckas är ungefär lika stor som att misslyckas, stärker motivationen. Ett användbart verktyg för detta är BHAG – Big Hairy Audacious Goals. Dessa mål är så stora att de känns både inspirerande och skrämmande. Men just därför tvingar de oss att tänka nytt, ifrågasätta invanda metoder och vända blickarna mot framtiden. Utan att våga sätta sådana stora mål riskerar vi att fortsätta som vi alltid har gjort.

Att vilja växa kräver ett ledarskap med mod. Det kräver att våga rekrytera nytt blod, göra förändringsarbete och etablera ett team som tänker större än vi har gjort tidigare. Nya perspektiv handlar sällan om kritik mot tidigare ledarskap, utan om behovet av kontinuerlig förnyelse för att kunna växa.

Så hittar du vägen från tanke till tillväxt

  • Gör en självreflektion: Vad driver dig egentligen – vill du utvecklas eller vara stabil?
  • Våga rekrytera nytt blod – i styrelse eller ledning – när ni vill ta nästa kliv.
  • Sätt ambitiösa, men realistiska mål (BHAG), där motgången är ett alternativ men inte ett hot.
  • Lär dig mer om förändringsledning och lärandekultur – små steg framåt förgyller resan, inte stora omvälvningar.

Att växa innebär inte bara att sälja mer – det handlar om att förändra hur du och ditt team tänker. Det är i det ögonblicket som ledarskapet sätts på prov: vågar ni tänka stort, agera målmedvetet – och bryta den föreställningsvärld som håller er kvar?

John Saldin är seniorkonsult på Canea. Han har jobbat både i Sverige och internationellt med företagsutveckling och styrning, både operativt och i konsultroller. Är i dag seniorkonsult och föreläsare på CANEA Partner Group och arbetar med strategifrågor som målstyrning, omvärldsbevakning och riskhantering, men även med ledarskap och utvecklingsfrågor. Han har även skrivit en bok om strategisk marknadsföring.

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste