MUM Consulting startade 2014, och sen dess har utvecklingskurvan pekat skarpt uppåt. Med en blomstrande ekonomisk tillväxt har de kunnat välkomna en mängd ny personal med en rad olika kompetenser. Till MUM Consulting har det under 2019 även tillkommit två systerbolag; MUM Compliance och MUM Digital Technology. Tillsammans bildar de tre systerbolagen koncernen MUM Group.
3 tips på hur man bygger en stark företagskultur
Företagskultur
2019 blev MUM Consulting både utsedda till Gasellföretag, utmärkelsen som premierar ekonomisk tillväxt, och rankade som en av Sveriges bästa arbetsplatser enligt Great place to work. Ulrika Lindström Oskarsson som är vd för koncernen MUM Group bjuder här på sina tre bästa tips för att bygga en stark kultur som håller.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Att växa fort som litet bolag skulle kunna skapa utmaningar för arbetsplatsens kultur, men tillväxt behöver inte betyda att tappa kontrollen om arbetsmiljön. 2019 blev MUM Consulting utsedda till Gasellföretag och kammade en hem 64e plats av 1200 företag i hela Sverige. Samtidigt blev de rankade till en av Sveriges bästa arbetsplatser enligt Great place to work för andra året i rad, och klättrade dessutom i placering till en tiondeplats i kategorin ”små organisationer”.
– Mikael Lundstedt och jag startade MUM Consulting just med målsättningen att bolaget skulle vara värderingsstyrt på riktigt. Jag ser värderingar som fundamentet i ett företag, det som håller ihop människorna och verksamheten. När vi växer som företag är vår etablerade kultur och värdegrund det som säkerställer att vi aldrig tappar bort oss på resan, säger Ulrika Lindström Oskarsson.
Hon betonar vikten av en gemensam strategi och företagskultur för alla individer inom koncernen. Deras egen bygger på en hög nivå av professionalism kombinerat med en mjuk och omhändertagande, vänlig kultur. Värdegrunden låg till grund för hela företagsidén, men är inte bara tomma ord på ett papper. En intern arbetsgrupp säkerställer kontinuerligt att företaget lever sina kärnvärden. Och som arbetsledare är värderingarna både ett styrmedel och ett sätt att skapa engagemang hos medarbetare, menar Ulrika Lindström Oskarsson.
– Vi är konsultföretaget med fokus på att skapa affärsnytta för kunden med resultat som märks och förändring som består. Men att vara ett framgångsrikt konsultföretag innebär också utmaningar för organisationens kultur när konsulter tillbringar mycket av sin tid ute hos kunder. Detta gör vår gemensamma värdegrund extra viktig. Den ger oss ett förhållningssätt till omvärlden, till våra kunder och till varandra och hjälper oss att fatta beslut. Värdegrunden ska vara skyddsnätet att komma hem till och att falla tillbaka på, säger hon.
Ulrika Lindström Oskarssons 3 tips om hur man som företagsledare tillsammans med sina medarbetare bygger en stark kultur som varar:
1. Kommunicera!
Bygg en kommunikation runt era värderingar. Låt inte värderingarna stanna vid ett par utvalda ord på en Powerpoint-slide. Prata om ordens innebörd och säkerställ att ni har en gemensam bild av vad de betyder i både teori och praktik. Här måste man göra en investering och lägga ner nödvändiga resurser och mycket tid.
2. Förankra!
Säkerställ att du förankrar kulturen på individnivå. Våga ställa krav och våga uppmuntra de personer som bär upp kulturen offentligt, nya som gamla medarbetare. Våga också vara tydlig när personer inte lever överenskommen kultur. Bestäm hur ni gör om någon kör i diket och behöver hjälp att komma tillbaka upp på den kulturella vägen.
3. Lev som du lär!
Visa vägen genom att själv leva kulturen. Detta bör inte vara svårt om ni genuint tror på den kultur och värdegrund ni börjat bygga upp, vilket i sig är en förutsättning för att lyckas. Allt börjar hos oss själva. Det här är ett viktigt steg om en kultur ska genomsyra hela organisationen.