När jag nyligen besökte det kommunala bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping kom jag snabbt att tänka på det kända uttrycket ”Kultur äter strategin till frukost.” För det är en mycket stolt vd i Fredrik Törnqvist som berättar om hur mycket mer det systematiska värdegrundsarbetet betytt för verksamheten än alla övriga strategier och hur det inneburit att 97 procent av de anställda tycker att företaget är en mycket bra arbetsgivare. Han återkommer under vårt samtal ständigt till hur viktig strategin att kontinuerligt jobba med kultur- och värdegrundsfrågorna är och att samtidigt inte greppa över för många frågor åt gången, utan att verkligen fokusera.
På frågan om han tycker att många andra företag har företagskulturen i fokus på samma sätt som de har är svaret ett rakt nej. Men efter att ha sett alla de siffror som företaget kan visa upp med mycket hög lönsamhet och soliditet, även för att vara ett kommunalt bostadsbolag, kan man verkligen fundera varför det är så? Och tråkigt nog är nog svaret att man inte fullt ut förstår kraften i att få med sig alla medarbetare genom att man ständigt arbetar med företagskulturen. Man upplever det helt enkelt svårt som vd. Istället är det enklare att kort och gott rita upp strategier och planer och att pratar mål, försäljning och så vidare.