Var femte har haft en kärleksrelation på jobbet

HR 18 procent av de yrkesverksamma i Sverige har haft en kärleksrelation på jobbet med en kollega och två procent där en av parterna varit chef, enligt en undersökning. Den visar också att det råder delade meningar om hur dessa relationer ska hanteras.

Var femte har haft en kärleksrelation på jobbet
Foto: Adobe Stock

Romantiska relationer på jobbet är vanligare än man kan tro. I undersökningen som genomförts av SD Worx har drygt 1 000 personer tillfrågats om kärlek på jobbet. Här visar det sig att det är åldersgruppen 30-49 år som sticker ut där en andel på 25 procent haft en sådan relation. Stockholm sticker också ut med en siffra på 30 procent, medan siffran är lägst i Småland med 9 procent.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Undersökningen visar att det inte finns något givet svar på hur man ska hantera kärleksrelationer på en arbetsplats. Om det handlar om kollegor på samma nivå tycker 55 procent av deltagarna i underökningen att ingen inblandad behöver byta avdelning medan 22 procent tycker att de bör göra det och att 6 procent tycker att de ska sluta. Däremot om en chef är inblandad tycker 49 procent att chefen bör flytta på sig medan bara 31 procent tycker att den underställde ska byta jobb. Men 22 procent anser att ingen bör flytta på sig.

I en pressrelease kopplad till undersökningen ger Sofi Klinkert, people chef på SD Worx följande förslag hur man kan hantera romantiska relationer på jobbet:

  • Det är viktigt att vara transparent, både mot kollegor och överordnade. Även om kärlek är en privatsak kan den också påverka yrkesverksamheten. Transparens gör det lättare för arbetsgivaren att underlätta samarbete med de inblandade.
  • Om utmaningar relaterade till relationen diskuteras i ett tidigt skede så kommer andra medarbetare ha större tilltro till att den inte påverkar professionaliteten på en arbetsplats. Detta gäller särskilt relationer mellan en chef och en underställd.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.