Vanliga misstag när du ger konstruktiv kritik – och vad du kan göra i stället

Ledarskap Svåra samtal hjälper medarbetarna att utvecklas, även om det ibland kan leda till obekväma situationer. Här är fem vanliga misstag vid jobbiga medarbetarsamtal – och hur du undviker dem.

Vanliga misstag när du ger konstruktiv kritik – och vad du kan göra i stället
Foto: Adobe Stock.

1. Att vänta för länge med samtalet

Att skjuta upp svåra samtal förvärrar ofta problemen. Prestationer förbättras sällan utan att de adresseras direkt. Ta upp problem så snart de uppstår och informera medarbetaren, exempelvis: ”Jag har märkt att du missade senaste projektdeadlinen. Vi bör ses och diskutera hur vi kan undvika detta framöver.” Det ger tid för båda parter att förbereda sig.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

2. Bristande förberedelse

Ofta går chefer in i samtal utan en tydlig plan. Förbered dig genom att klargöra dina förväntningar, samla konkreta exempel och tänk igenom hur du kan koppla feedbacken till teamets mål.

3. Att ställa fel frågor

Gör samtalet till en dialog genom att använda öppna frågor, som: ”Hur tycker du att det går i din roll?” Lyssna aktivt och ta reda på de bakomliggande orsakerna till problemet. Det kan handla om bristande kompetens, otydliga mål eller personliga utmaningar. Anpassa din hjälp utifrån den specifika situationen.

4. Att fokusera på personen i stället för prestation

Undvik att anklaga medarbetaren direkt. Fokusera i stället på arbetsuppgifterna och hur de kan förbättras. Ta en neutral roll som facilitator och säg till exempel: ”Vi behöver uppnå framsteg i det här projektet, men jag ser att du har mött vissa utmaningar. Vad är din syn på situationen?” Det minskar risken för att medarbetaren känner sig personligt attackerad.

5. Ingen tydlig plan för förbättring

Att bara ge kritik leder ingenstans. Skapa istället en konkret handlingsplan tillsammans med medarbetaren. Dokumentera vad som behöver förbättras, sätt upp milstolpar och planera regelbundna avstämningar. Justera planen vid behov och sätt en rimlig tidsram för att följa upp resultaten.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.