Faran med en frånvarande vd-stil – därför säger medarbetarna upp sig

Ledarskap Känslan av att vara osynlig för vd:n ligger bakom många uppsägningar. Så hur blir man en vd som får medarbetarna att vilja stanna kvar? Den frågan besvaras av ledarskapsexperten Jack Zenger, i ett nyhetsbrev från Future Ready Leadership.

Faran med en frånvarande vd-stil – därför säger medarbetarna upp sig
Foto: Stock Adobe

Vd:n kan vara skälet till att så mycket som hälften av medarbetarna planerar sin exit. Inte för att vd:n beter sig illa, utan för att engagemanget för personalen brister. I nyhetsbrevet Future Ready Leadership benar den internationellt erkände ledarskapsexperten Jack Zenger ut vilka ledarbeteenden som driver fram uppsägningar, samt hur ledare kan mäta sin effektivitet utan att drunkna i komplexa enkäter och undersökningar.

Därför säger medarbetarna upp sig – egentligen

Jack Zengers forskning, som bygger på data från 200 000 ledare världen över, visar att den vanligaste anledningen till att anställda säger upp sig är känslan av att vara osynlig. Vd:ar som inte kollar läget, uppmärksammar teamets arbetsinsatser, eller ger relevant feedback, leder i hög grad till att medarbetarna ser sig om efter nya jobb.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Men det är långt ifrån alltid som det här adresseras, inom fältet för ledarskapsutveckling. Genom åren har Jack Zenger identifierat tre centrala förmågor som skiljer utmärkta ledare från medelmåttiga – och det är här du bör lägga fokus, för att få medarbetarna att stanna kvar:

1. Resultatorienterad

Medarbetare vill jobba för ledare som sätter tydliga mål, förväntar sig ansvarstagande och eftersträvar förbättring. En stark ledare står inte bredvid och hejar på, utan skapar fokus och momentum. Om vd:n inte utmanar teamet i syfte att stärka dem, hittar de snart en annan arbetsgivare som gör det.

2. Inspirerande och motiverande

De bästa ledarna fördelar inte bara arbetet – de ingjuter energi och kraft i medarbetarna. Jack Zengers forskning visar att medarbetare trivs med vd:ar med framåtanda som får dem att känna arbetsglädje, och för att åstadkomma det gäller det att vara närvarande, delaktig och knyta an till medarbetarna. Inte att hålla motivationsföreläsningar som dryper av klyschor.

3. Strategisk

Den kortsiktigt tänkande vd:n begränsar medarbetarna. Populär och effektiv blir du när du tar ett steg tillbaka, ser över möjligheterna och handlingsalternativen, och ger teamet en tydlig framtidsplan. Utan en sådan kommer medarbetarna att börja undra vart de är på väg, och vad meningen är med arbetet.

Att bedöma sitt eget ledarskap

De flesta företag förlitar sig på medarbetarenkäter för att få insikt om vd:ns insats. Men Jack Zenger förordar en annan, betydligt enklare, metod: fråga. Vänta inte på en årlig sammanställning, för i stället riktiga samtal med medarbetarna, utifrån frågor i den här stilen:

  1. Vad kan jag (som vd) göra för att stötta dig bättre?
  2. Hur kan jag förbättra våra möten i arbetslaget?
  3. Vilken förändring kan jag genomföra, för att hjälpa dig att lyckas med din uppgift?

Öppna frågor utan press, ger möjligheter till mikro-feedback, som skapar tillit och en god kommunikationskultur. Det kan en enkät om året inte åstadkomma.

Självreflektion: Vilken sorts ledare vill du vara?

Ta hjälp av insikterna om vad som får medarbetare att säga upp sig. Känner sig medarbetarna sedda, utmanade och värdefulla? För att få dem att stanna, fokusera på det som verkligen har betydelse:

  • Sätt tydliga mål som driver resultat.
  • Inspirera ditt team.
  • Tänk strategiskt om framtiden.

Och kanske viktigast av allt: be om feedback, och lyssna på den.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.