Det är inte lätt att hänga med i den snabba utvecklingen inom kommunikation. I början av 2000-talet pratade alla om digitalisering och hur webbhandeln skulle ändra konsumtionsvanorna. Förra decenniet slog sociala medier igenom på allvar och influencers täljde guld med smörkniv. Under pandemin blev svenskarna beroende av podcasts och 2024 är året då AI blev det stora samtalsämnet.
Vad kommer att hända inom kommunikation inför 2025 och hur kan du som vd dra fördel av det? Jag listar fem starka trender som jag tror förändrar dina kommunikativa beslut i framtiden.
1. Datadriven storytelling
Här kombinerar man det kreativa med det analytiska för att skapa trovärdiga och värdegrundade budskap. I stället för generella insikter används konkret statistik som bygger trovärdighet och relevans i utvalda kanaler. Den här trenden jackar in i dagens klickvänliga medielandskap där budskapet kräver en lättbegriplig sammanfattning.
För dig som vd handlar det om att skapa data utifrån ett budskap. Ett sätt kan vara att i samarbete med ett statistikföretag ta fram en undersökning som stärker bolagets storytelling. Här hittar man flera olika branschbarometrar som goda exempel. Ett annat sätt är att skapa interaktivt innehåll, till exempel en app med ett mätverktyg som stärker kundens förtroende och förkortar köpresan. Ett bra exempel är Avanzas sparkalkylator där kunden snabbt kan se nyttan av bankens erbjudande.
2. Ljudformatets storhetstid är här
I början av 2020 var det de mest inbitna som lyssnade på podcast och ett fåtal som troget använde podcaster-apparna. Fem år senare är ljudboken, podcasten och radiodokumentärerna självklara inslag i vardagen. Fler företag lanserar egna poddar och sponsringen av poddar har ökat lavinartat de senaste tre åren.
Som vd kan du surfa på trenden genom att medverka som gäst i olika nischade poddar och bjuda på din kunskap. Då får du möjlighet att driva opinion eller marknadsföra dina tjänster. Ett annat sätt är att lansera en egen podcast. Det kräver mer jobb, men rätt strategi och uthållighet ger det dig möjligheter att hitta nya kunder. En egen podd ger trovärdighet och bygger relationer som kan konverteras till nya affärer.
3. Värderingsgrundad kommunikation
Över 80 procent av alla köpbeslut grundar sig i tillit till leverantören, till exempel rekommendationer från vänner eller influerare. I ett allt större utbud gäller det att utmärka sig som leverantör. Genom att ha en tydlig och värdegrundad kommunikation förbättrar du bolagets förutsättningar för att locka återkommande kunder. En kommunikationsavdelning som inte arbetar med värdegrundad kommunikation halkar efter.
Som vd är det viktigt att låta bolagets värdegrund genomsyra allt från agendan i ledningsgruppsmötet till inlägget i sociala kanaler. Har ni inte börjat med hållbarhetskommunikation än är det hög tid.
4. Generationsbaserad kommunikation
Snacket om Baby Boomers, Gen X, Millennials och Gen Z har vi mött ofta de senaste åren, då det har blivit vanligt att lyfta fram de olika generationers egenheter och fnissa åt dem. Men att särskilja kommunikationen baserat på mottagarnas födelseår är helt rätt i tiden och har slagit igenom stort inom B2C. Det kommer att bli en hygienfaktor även i B2B när Gen Z landar på beslutsfattande befattningar.
Generationsbaserad kommunikation har redan blivit viktigt inom employment branding och rekrytering. Arbetsgivaren behöver prata med målgruppen på mottagarens villkor. Hur platsannonser utformas är kanske det bästa exemplet. Det här kommer att bli större och vanligare inom B2B kommunikation.
5. Mänskliga kontakter blir mer exklusiva
Kunder och konsumenter möts av chatbottar i e-handeln, röststyrda kundtjänster på försäkringsbolaget och automatiserade kassor i handeln. Över 40 procent av svenska företag använde 2023 någon form av chatbot, och siffran har stigit sedan dess. Det blir mer och mer ovanligt att få mänsklig kontakt. Därför blir kommunikation med en människa en exklusiv del av erbjudandet i framtiden.
Det kan du som företagsledare använda till bolagets fördel. I framtiden blir det en glad överraskning för den kund som möter en människa i kundtjänst och det påverkar kundupplevelsen positivt. Därför kan det vara ett smart drag att ha med det i en framtida kommunikationsstrategi.