Så uppmuntrar du dina anställda att jobba med sitt varumärke (och gynnar generationsskiftet samtidigt!)

Bloggen I en verksamhet finns ofta flera nyckelroller som kan gynnas av en stärkt profilering. IDet stärker samtidigt värdet på ditt företag, och förbättrar utsikterna att lyckas med generationsskiftet, bloggar varumärkesexperten Edit Künstlicher.

Så uppmuntrar du dina anställda att jobba med sitt varumärke (och gynnar generationsskiftet samtidigt!)
Foto: Karina Ljungblad

”Jag är inte en influencer!” och ”Det känns ego att synas” är meningar jag ofta hör i samband med att jag introducerar personligt varumärke som kommunikationsstrategi för mina kunder. Men när jag beskriver hur begreppet personligt varumärke är en av alla verktyg i den kommunikativa verktygslådan så brukar polletten trilla ner och till och med de mest skeptiska kunderna förstår storheten i att kommunicera värdegrundat genom ett personligt varumärke.

Vinsten för en företagsledare att arbeta med sitt personliga varumärke har jag redan berört i bloggen och det kan du gärna läsa mer om här. Men visste du att det finns stora fördelar för dig som äger ett bolag om dina medarbetare arbetar aktivt med sitt personliga varumärke? Jag ska berätta varför och hur man kan gå till väga.

I oktober fick jag frågan om jag ville föreläsa om personliga varumärken för börsnoterade Fortnox-kunder. Det är klart jag vill! Åhörarna var till större delen egenkonsulter inom nischen redovisning som har massor att vinna på att bygga sitt personliga varumärke. Redovisningsbranschen har på kort tid blivit automatiserad och direktkontakt med kunden har minskat.

Bolagets förtroendekapital har många ingredienser

Efter föreläsningen kom en äldre herre vid namn Åke fram till mig och berättade att han äger en konsultverksamhet med runt tio anställda, och att han nu står inför att generationsskifta sitt företag till personalen. Åkes stora utmaning är att kunderna har svårt att släppa den personliga kontakten med honom. Han har under trettio år framgångsrikt byggt sitt personliga varumärke och vunnit många affärer på det. I dag gör hans medarbetare det mesta av det operativa jobbet med stor framgång, men kunderna vill ändå ha Åkes godkännande i alla projekt. Hans starka personliga varumärke står i vägen för generationsskiftet.

Om man ska laga en god lasagne räcker det inte bara med pasta, inte heller med bara köttfärs eller tomatsås. Det är kombinationen som gör rätten.

Det här är ingen ovanlig situation. Över 100 000 bolag i Sverige behöver generationsskifta inom tio år. Lyckas inte det, riskerar de att läggas ner. Det är alltså många arbetstillfällen som står på spel!

I samband med att jag hjälper mina kunder att sätta kommunikationsstrategier, får jag ofta frågan om det inte är bättre att bygga Varumärket AB i stället för det personliga varumärket. Det korta svaret är: Om man ska laga en god lasagne räcker det inte bara med pasta, inte heller med bara köttfärs eller bara tomatsås. Det är kombinationen som gör rätten. Precis på samma sätt fungerar en kommunikationsstrategi; det är rätt ingredienser som säkrar framgången!

80 procent av alla kunder som fattar ett köpbeslut, grundar det på värderingar och rekommendationer. Det är därför som bolagets förtroendekapital ligger i ditt humankapital, i ledarskapet och i företagets rykte.

Bygg flera varumärken – för skiftets skull

Men tillbaka till Åkes fråga: Att som företagsledare ha ett starkt personligt varumärke är en bra start vid ett generationsskifte. Det kan göra bolaget mer attraktivt att förvärva och prislappen högre. Inför ett planerat generationsskifte gäller det att byta strategi från att bygga ett personligt varumärke till att bygga flera. I en verksamhet finns det ofta ett flertal nyckelroller som kan gynnas av en stärkt profilering.

Här kommer mina bästa tips till Åke och dig som planerar generationsskifte:

  • Bygg bort dig själv
    Använd ditt eget starka varumärke som draghjälp för att bygga dina medarbetares. Ta med dina kolleger i kundmöten och låt dem ta mer plats. ”Bygg bort” dig själv i kundkontakten och skapa arbetsprocesser som är fria från detaljstyrning från dig själv.
  • Lyft dina medarbetare offentligt
    Gör dina medarbetares expertis mer synlig och ta alla tillfällen i akt att berömma deras arbete både internt och externt, speciellt inför kunder och samarbetspartner. Lyft fram hur deras expertis gynnar kunden och ge plats för dina medarbetare att bygga egna relationer med kunderna.
  • Bredda bolagets nätverk med hjälp av dina medarbetare
    Uppmana och inspirera dina medarbetare att bygga sina egna varumärken och förklara nyttan med ett starkt personligt varumärke. Uppmana dem att skapa nya egna nätverk och kanaler där du inte är lika stark. Det ger en organisk föryngring av kundstocken.
  • Skapa ett strategiskt skyltfönster
    Sätt upp mål och en strategi för hur dina medarbetare ska ta större utrymme. Kan de bli experter i företagets nyhetsbrev? Kan de skapa ett kundevent där de tar större plats? Kan medarbetarna ansvara för den sociala transformationen och leda arbetet med till exempel LinkedIn?

Lycka till med ditt generationsskifte!

Edit Künstlicher har jobbat med att bygga, förädla och skydda personliga varumärken sedan 2013 inom ramen för byrån editK. Kunderna innefattar allt från offentliga profiler och författare till styrelse och ledningsgrupp i näringslivet. Sedan 2020 är Edit även programledare för podcasten I huvudet på en entreprenör där hon samtalar med gäster om bolagsbyggande och entreprenörslivet.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.