I år har över 25 000 studenter svarat på frågan om vilka arbetsgivare de helst vill arbeta för, och vilka förväntningar och inte minst preferenser de har i sitt val av framtida arbetsplats.
En av de mest uppseendeväckande trenderna år 2019 är att den högst prioriterade faktorn vid val av arbetsgivare är hög inkomst, något som kan tyda på att studenterna precis som för ett par år seden söker sig till trygghet före självförverkligande faktorer såsom ett högre syfte.
Läs mer: De är Sveriges bästa arbetsgivare 2018
Universum som genomför undersökningen ser även tydliga skillnader mellan generation Z och generation Y, så kallade Millennials. Generation Z förväntar sig högre ingångslön än Generation Y och de ser sig även som framtidens chefer. Detta ställer nya krav på arbetsgivares tillvägagångssätt i arbetet med att attrahera de vassaste talangerna. Till exempel blir träffsäkra rekryteringar allt viktigare på en konkurrensutsatt arbetsmarknad där talangerna inser sitt stigande värde.
Läs mer: De blev Årets Employer Branding-företag
– Vi ser tydligt i årets undersökning att Generation Z rankar faktorer som har med framgång att göra högst. Lön har legat i toppen under en längre tid, men i år ser vi framförallt att gapet mellan generationerna ökar och att Generation Z värderar faktorer som företagens framgång såväl som ledarskapsmöjligheter, medan Generation Y istället värderar trygghet och arbetsmiljö högt, säger Universums vd Claes Peyron, Universum Norden.
Topp-3: Sveriges Mest Attraktiva Arbetsgivare 2019:
Ekonomi:
1. Google
2. Spotify
3. IKEA
Högskoleingenjör:
1. Volvo Cars
2. Skanska
3. IKEA
Civilingenjör:
1. Google
2. Volvo Cars
3. Spotify
Data/IT:
1. Google
2. Spotify
3. Microsoft
Juridik:
1. Mannheimer Swartling
2. Åklagarmyndigheten
3. Utrikesdepartementet
Fastighetsmäklare:
1. Fastighetsbyrån
2. Svensk Fastighetsförmedling
3. SkandiaMäklarna