nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Bild på boken Mot olika mål

Så undviker du projekt-kyrkogården

Många projekt blir inte som man tänkt sig vare sig det gäller kostnad, effekt eller leverans i tid. I boken ”Mot olika mål”, försöker författarna reda ut varför många projekt misslyckas och varför de effekter man väntade sig inte kommer.

Project Management Institutes, PMI, globala undersökning från 2017 visar att 28% av cheferna som medverkade i undersökningen ansåg att de strategiska projekt som genomförts under året misslyckats. När samma fråga ställdes till projektledarna svarade endast 14% samma sak. Ofta beror det på bristande kommunikation och oklara mål när projekten går snett anser projektledarna. Den höga andelen projekthaverier som beskrevs i undersökningen blev startskottet för Maria Sterner och Petra Westerberg att skriva boken om vikten av kommunikation i projekt. Men vilken kommunikation handlar det om och vem har ansvaret för den?

Rådet är att bena ut och tydliggöra vem som är ansvarig för projektmålet och vem som är ansvarig för effektmålet. Här behöver både beställaren och projektledaren vara eniga om att det finns olika mål att uppfylla. Projektledaren är ansvarig för att nå projektmålet som är förutsättning för effekten. Däremot är det beställarens ansvar att projektet faktiskt når effekt efter projektavslut. Missa därför inte att planera aktiviteter efter projektet som ska bidra till att effekten uppnås.

I boken finns tydlig vägledning för hur man riggar ett kommunikativt projekt och vem som har ansvar för kommunikationen. En del innehåll ägnas även till det kommunikativa projektledarskapet med tips på hur man kan skapa interaktion i projekt med dialog och återkoppling och vad man ska använda e-posten till.

En stor ägnas även åt hur man utformar kommunikation som ska bidra till att effekten uppnås.

-Se till att vara överens om att det finns två mål; projektmål och effektmål

-Tydliggör ansvaret för respektive mål: beställaren är ansvarig för effektmålen, projektledaren är ansvarig för projektmålet.

– Lika viktigt som att ha en projektplan är att göra en effektplan. Den ska innehålla hur kommunikationen ska planeras efter projektet slut, den ska nämligen bidra till att effekterna faktiskt uppnås

– Var tydlig i ansvar och mål. Ingen kommunikation i världen kan rädda dåligt formulerade mål och ett otydligt ansvar.

Titel: Mot olika mål, nyckeln till framgång

Författare: Maria Sterner, retoriker och fd. kommunikationschef samt Petra Westerberg, kommunikationsvetare och konsult i kommunikativt ledarskap.

Förlag: Ledarskapsrådet

Fler nyheter

Konsten att hantera nödvändiga konflikter

Konflikter är något som är nödvändigt och ett naturligt tillstånd för att en verksamhet ska utvecklas. Konsten är att hantera kraften i dem på rätt sätt och ha kontroll innan konflikten tar över och blir skadlig. Det menar konfliktexpert Tamara Maskovic på Medlingscentrum.

5 tips för att minska generationsgapet

Många företag gör en miss i sitt mångfaldsarbete genom att glömma bort åldern. Men när andelen äldre och yngre nu ökar i samhället ställer det allt högre krav på företagen att få generationerna att arbeta effektivt tillsammans. Molntjänstföretaget Citrix ger därför fem tips på hur det kan göras.

Hur betalar man för engagemang?

Krönika

Hur viktig är lönen för att motivera medarbetare? Vad är egentligen belöningarna för arbete? Dessa frågor har studerats i många år runtomkring i världen. I den spännande nya svenska boken ”Lön och motivation” (Liber förlag), av löneexperterna AnnCharlotte Bretan och Johan Tesslin, utvidgas begreppet belöning till att handla om ledares investeringar av pengar, tid och […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här