nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Bild på boken Mot olika mål

Så undviker du projekt-kyrkogården

Många projekt blir inte som man tänkt sig vare sig det gäller kostnad, effekt eller leverans i tid. I boken ”Mot olika mål”, försöker författarna reda ut varför många projekt misslyckas och varför de effekter man väntade sig inte kommer.

Project Management Institutes, PMI, globala undersökning från 2017 visar att 28% av cheferna som medverkade i undersökningen ansåg att de strategiska projekt som genomförts under året misslyckats. När samma fråga ställdes till projektledarna svarade endast 14% samma sak. Ofta beror det på bristande kommunikation och oklara mål när projekten går snett anser projektledarna. Den höga andelen projekthaverier som beskrevs i undersökningen blev startskottet för Maria Sterner och Petra Westerberg att skriva boken om vikten av kommunikation i projekt. Men vilken kommunikation handlar det om och vem har ansvaret för den?

Rådet är att bena ut och tydliggöra vem som är ansvarig för projektmålet och vem som är ansvarig för effektmålet. Här behöver både beställaren och projektledaren vara eniga om att det finns olika mål att uppfylla. Projektledaren är ansvarig för att nå projektmålet som är förutsättning för effekten. Däremot är det beställarens ansvar att projektet faktiskt når effekt efter projektavslut. Missa därför inte att planera aktiviteter efter projektet som ska bidra till att effekten uppnås.

I boken finns tydlig vägledning för hur man riggar ett kommunikativt projekt och vem som har ansvar för kommunikationen. En del innehåll ägnas även till det kommunikativa projektledarskapet med tips på hur man kan skapa interaktion i projekt med dialog och återkoppling och vad man ska använda e-posten till.

En stor ägnas även åt hur man utformar kommunikation som ska bidra till att effekten uppnås.

-Se till att vara överens om att det finns två mål; projektmål och effektmål

-Tydliggör ansvaret för respektive mål: beställaren är ansvarig för effektmålen, projektledaren är ansvarig för projektmålet.

– Lika viktigt som att ha en projektplan är att göra en effektplan. Den ska innehålla hur kommunikationen ska planeras efter projektet slut, den ska nämligen bidra till att effekterna faktiskt uppnås

– Var tydlig i ansvar och mål. Ingen kommunikation i världen kan rädda dåligt formulerade mål och ett otydligt ansvar.

Titel: Mot olika mål, nyckeln till framgång

Författare: Maria Sterner, retoriker och fd. kommunikationschef samt Petra Westerberg, kommunikationsvetare och konsult i kommunikativt ledarskap.

Förlag: Ledarskapsrådet

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här