Med en vidlyftig policy kan personalens mobiltelefoner bli en tung utgiftspost, men kostnaderna ligger inte alltid där man tror.
Så får företaget råd att erbjuda topp-telefonerna till personalen
Affärerna Vad bör de anställda ha för telefoner? Här berättar två experter från Telia och Telenor om hur företaget ska tänka. Och en Iphone X kan faktiskt bli billigare i drift än en mellanklass-lur. Men det kräver att man säljer den vidare.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– Vi rekommenderar att man inte erbjuder för många modeller eftersom det kommer att driva administration och kostnad när de utgår ur sortimentet hos återförsäljare – eller slutar tillverkas av leverantören och måste ersättas med nya. Hur företagets policy bör se ut måste naturligtvis styras utifrån företagets behov. Vi brukar föreslå att man försöker begränsa sig till 3-5 modeller, säger Daniel Gellervik, Product Commercial Manager Equipment på Telia.
Han ger exempel på olika typkategorier som man skulle kunna erbjuda de anställda. Det kan vara en ”low end-modell” eller en enklare knappsatstelefon för bruk i produktion, där användandet är begränsat till samtal och SMS. Ett annat alternativ är en till två ”mid range-modeller” i prisklassen 2 000 till 3 000 kr. Ett tredje alternativ är två stycken ”high end-modeller” – och här innebär personalens preferenser att man bör erbjuda både en Android- och Ios-telefon. Till detta kan man ha en mer stryktålig modell för den personal som vistas i tuffare miljöer, exempelvis byggarbetsplatser eller miljöer som kan vara påfrestande för elektroniska produkter.
Andreas Kristensson är innovationschef på Telenor. Även han anser att ett fåtal modeller är enklare att hantera, för med hela utbudet blir det mycket olika adapters, skal och skärmar. Och experten håller med om att man helst ska erbjuda både Samsung och Apple.
– För många är det nästan religiöst – man gillar antingen Iphone eller Android. Så det är svårt att slänga ut något av de två ekosystemen. När man kommer hem har man Apple TV eller Google Chromecast, och då vill man inte ha fel jobbtelefon, säger Andreas Kristensson.
Han anser att man även måste ställa sig frågan huruvida telefonen bara är ett arbetsredskap? En majoritet av de anställda använder jobbtelefonen privat, och att erbjuda high end-modeller kan vara ett sätt att attrahera ny personal. Men om man låter de anställda behålla sin gamla lur när de byter till en ny så blir toppmodellerna väldigt dyra.
– Huruvida du ska erbjuda Iphone X handlar om vad du gör efteråt. Jag tror att det är väldigt många barn i Sverige som använder sina föräldrars jobbtelefon. Man ser 7- till 8-åringar som står med Iphone eller dyra Samsung-telefoner, och en huvuddel kommer från företagssektorn. Men det finns en stor potential för att spara pengar om man säljer dem istället. Och det är ju en självklarhet att man lämnar tillbaka sin jobbdator. Men det kan vara helt ok att de anställda får den gamla telefonen, bara man vet om kostnaden, säger Andreas.
Han konstaterar att dagens mellanklassmobiler har väldigt bra prestanda. Det som särskiljer dem från high end-telefonerna är kameran. Samtidigt har just den funktionen en central roll för många – men om personalen kan tänka sig att lämna in sin gamla lur så öppnar det för toppmodellerna.
– En Iphone är ganska dyr, men det finns ett så pass stort andrahandsvärde på toppmodellerna att totalkostnaden sannolikt blir lägre än för en sämre telefon. Efter 18, 24 eller 30 månader kan en välvårdad telefon vara värd ett antal tusenlappar. Om man lägger 11 000 kr och får tillbaka 2 500-3 000 kr – då har man inte betalat mer än 8 000 kr för enheten. Toppmodeller från Samsung har ett något lägre andrahandsvärde på marknaden, säger Andreas.
Hur ska man då tänka kring support för sina telefoner? Andreas Kristensson anser att hårdvaran inte behöver någon support. Men enligt Daniel Gellervik på Telia krävs det tid för att sätta sig in i uppdateringar av operativsystem och nya applikationer. Det kan innebära mycket administration och låsa upp den egna personalen i supportfrågor.
– Därför kan vara bra att outsourca sin support. I genomföranden av olika digitaliseringsprojekt kan det vara nödvändigt för en organisation att köpa in extern support, säger Gellervik.
När det kommer till hur frekvent det är rimligt att en anställd byter telefon så bör man väga in både miljöskäl och kostnadsaspekter.
– Vår uppfattning är att 19 månader brukar vara intervallet då kunder generellt byter ut sina mobiltelefoner men att 24 månader kan vara en rimlig rekommendation. Den senaste tiden har den största teknikutvecklingen skett i mjukvaran. Och så länge det går att uppdatera till senaste versionen av OS är det kanske inte rimligt att byta ut sin telefon. Självklart skiljer sig livslängden åt. I en billigare telefon har man kanske inte ip67- eller ip68-klassning. Vilket kan leda till att telefonen slits ut eller går sönder snabbare. En telefonmodell i de högre prisklasserna har rimligtvis bättre prestanda i form av; mer RAM-minne, kraftigare CPU, bättre kamera etcetera. Det kommer förmodligen innebära att man kan uppdatera med senaste OS under en längre tid, säger Gellervik.
Det går heller inte att uppdatera en billigare modell lika länge med säkerhetsuppdateringar och OS-uppdateringar som på en high end-telefon. Daniel Gellervik slår fast att displayskydd och skyddande skal kan vara ett mycket kostnadseffektivt tillägg.
– Många telefoner är idag gjutna i glas på både fram och baksida, och olyckan kan lätt vara framme. Ett bra skyddande skal är därför den mest prisvärda kostnadsåtgärden en telefon kan ha. Vidare kan olika MDM- och EMM-tjänster spara ovärderlig tid för dina anställda. Att som nyanställd behöva lägga de första dagarna på att få igång inställningar, mail etcetera kan ta tid. Med MDM-lösningar kan den nyanställde vara på banan direkt, säger Daniel Gellervik.