PwC:s vd-undersökning: Framtidens vd ”en förändringsledare”

VD-rollen De vd:ar som lyckas bäst under 2025 och framåt är de som vågar ta ledarskap i förändringens tid. Det är budskapet i PwC:s 28:e globala vd-undersökning.

PwC:s vd-undersökning: Framtidens vd ”en förändringsledare”
Sofia Götmar Blomstedt. Foto: Stock Adobe/PwC

Slutsatsen är tydlig i PwC:s senaste vd-undersökning, som presenterades i går på Världsekonomiskt forum i Davos, Schweiz. Omställning är inte längre ett projekt – det är ett konstant tillstånd. Rapporten, som bygger på svar från drygt 4 700 företagsledare globalt, inklusive 102 svenska vd:ar, visar att svenska företag ställs inför både stora möjligheter och omfattande utmaningar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Trots ett turbulent globalt klimat, präglat av geopolitiska konflikter, makroekonomisk instabilitet och teknologiska omvälvningar, uttrycker svenska företagsledare en ovanligt stor optimism. Hela 65 procent av de svenska vd:arna tror på ökad global tillväxt under 2025 – betydligt högre än det globala snittet på 58 procent.

Även för svensk ekonomi är prognosen ljus; 71 procent av vd:arna ser en positiv utveckling under året. Det skiljer sig kraftigt från motsvarande siffra förra året, då endast 37 procent av svenska vd:ar trodde på global tillväxt inom överskådlig framtid.

Källa: PwC

Optimism bland svenska vd:ar

Sofia Götmar-Blomstedt, vd för PwC Sverige, är inte förvånad över de stora svängningarna från år till år. Hon anser att siffrorna speglar sin samtid: makroekonomisk instabilitet, geopolitisk oro och globala kriser som pandemin ger en mer pessimistisk syn på framtiden.

– I Sverige hade vi dessutom ökat fokus på gängkriminalitet och en stor osäkerhet runt vår Natoansökan när den förra undersökningen gjordes. Då såg vi att svenska företagsledare hade en ovanligt låg tro på tillväxt. Nu är vi uppe på en mer normal nivå. Svenska vd:ar brukar normalt vara lite mer optimistiska än genomsnittet, säger hon.

Men optimism kan bli farligt om den leder till passivitet. Rapporten visar att 37 procent av de svenska vd:arna anser att deras företag bara är konkurrenskraftiga i högst tio år till om de inte ställer om sina verksamheter. Det är en insikt som ställer stora krav på ledarskapet – att våga agera medan framtiden fortfarande kan formas.

Källa: PwC

Sofia Götmar-Blomstedt ser ett samband mellan den starka tron på framtida tillväxt och den stränga synen på utsikterna att lyckas om man inte klarar av att förändra verksamheten. Förändring är helt enkelt det nya normala.

– Förändring skapar ju ofta innovation och tillväxt, säger hon. 37 procent är lägre än det globala snittet, men teknikskiftet och klimatfrågorna gör att allt fler även i Sverige ser behovet av en omställning.

Källa: PwC

”Vi ligger efter i Sverige”

Rapporten visar att artificiell intelligens är en av de största omvandlingskrafterna för företag globalt. Över 80 procent av vd:arna har implementerat AI på något sätt i sin verksamhet, och 33 procent av de globala vd:arna rapporterar att AI redan har bidragit till ökade intäkter och lönsamhet.

Källa: PwC

Men i Sverige ser situationen annorlunda ut. Här uppger endast 15 procent att AI bidragit till intäktsökningar, och ännu färre ser en tydlig effekt på lönsamheten. Det bekymrar Sofia Götmar-Blomstedt att Sverige, som länge varit en ledande nation inom digitalisering, har halkat efter i AI-utvecklingen. Själv betraktar hon teknikskiftet och den påverkan AI kommer att ha på näringslivet som den mest avgörande frågan för företagsledare.

– Vi ligger efter i Sverige, det visar även AI-kommissionens rapporter. Men de trender vi ser i årets undersökning tyder förhoppningsvis på att vi ökar tempot. Tittar vi på Kina och USA finns väldigt stark innovation kopplat till tech och AI. Det tror jag är den starkaste drivkraften globalt som jag hoppas blir starkare även i Europa. Det finns risker med om vi halkar efter.

Till sist, är framtidens vd en förändringsledare?

– Jag tror att det klara svaret på det är ja. De senaste tre åren har våra undersökningar visat att runt 40 procent av vd:arna ser behovet av en omställning, och de flesta av dem säger att det måste ske inom en femårsperiod. Behovet kan naturligtvis variera mellan branscher, men är man i en bransch som påverkas mycket av det som driver innovationskraften i samhället tror jag definitivt att vd:n är en förändringsledare.

Fakta

Rapportens guldkorn

AI och intäkter: 33 % av globala vd:ar rapporterar att AI bidragit till ökade intäkter och lönsamhet under det senaste året. I Sverige är siffrorna lägre: 15 % för intäkter och 17 % för lönsamhet.

Effekt på personalstyrkan:

  • Globalt har 13 % av företagen minskat antalet anställda på grund av AI, medan 17 % har ökat personalstyrkan.
  • I Sverige har 8 % minskat och 6 % ökat sin personalstyrka till följd av AI.

Global tillväxt: 58 % av de globala vd:arna tror på ökad global tillväxt under 2025 – en ökning från 38 % förra året. Svenska vd:ar är ännu mer optimistiska, där 65 % tror på global tillväxt (jämfört med 31 % 2024).

Behov av omställning: 40 % av de globala vd:arna uppger att de måste ställa om sina affärsmodeller inom tio år för att vara fortsatt konkurrenskraftiga – en siffra som varit konstant de senaste åren.

Hållbarhet: 63 % av globala företag har gjort klimatvänliga investeringar under det senaste året. I Sverige är siffran ännu högre: 69 %. En tredjedel av globala företagsledare rapporterar att dessa investeringar lett till ökade intäkter.

Hot mot företag: De största globala hoten mot företagen är makroekonomisk instabilitet, ökad inflation och cyberrisker – samtliga har ökat något jämfört med föregående år.

Källa: PwC

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.