Idag erbjuder de flesta företag sina anställda möjligheten att jobba hemifrån. Men tekniken för att underlätta för hybridarbete har inte nödvändigtvis hängt med i utvecklingen. En ny undersökning genomförd av Freshworks visar att mer än hälften (52 procent) av alla marknadschefer och affärsansvariga menar att deras arbetsgivare inte lyssnar eller svarar på nya tekniska krav från anställda. Studien, som involverade nästan 9 000 anställda globalt, visade att 42 procent av de anställda säger att deras arbetsgivare inte förstår deras teknikförväntningar i en värld där allt fler pratar om hybridarbete och hybridkontor.
Programvara ska vara lika lätt att använda
Arbetsgivare lyssnar inte när det kommer till nya utmaningar när allt fler jobbar på distans. Det gäller inte minst om man tittar på frågor som rör användarvänlighet. Anställda vill ha samma smidiga teknik de använder dagligen i sitt personliga liv.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det är ett förbiseende som kan bli kostsamt – och det kunde inte komma vid ett sämre tillfälle. Nu är inte rätt tillfälle för arbetsgivare att vara tondöva eller stoppa huvudet i sanden när det kommer till vad anställda vill och förväntar sig. I en tid då nästan hälften (44 procent) av de anställda globalt redan överväger att byta jobb, gör lättanvänd teknik en överraskande positiv inverkan på medarbetarnas tillfredsställelse. Ändå upplever hela 91 procent av de anställda frustration på grund av otillräcklig teknik på arbetsplatsen, säger John Crossan, Europachef på Freshworks.
Ännu värre, 48 procent säger att tekniken de använder i arbetet påverkar deras mentala hälsa negativt och 49 procent citerar det som utlösande stress. Och mer än hälften (57 procent) av de missnöjda anställda säger att deras nuvarande programvara gör dem mindre produktiva. Inte konstigt att de överväger att byta jobb.
Varför lyssnar inte arbetsgivarna?
Varför lyssnar inte företag på sina anställda? En uppenbar förklaring är finansiering. De flesta företag har redan gjort betydande investeringar i teknik vilket gör att det finns en tendens att tro att problemet redan är löst.
Läs mer: Hemarbete gav friskare medarbetare
Men hur kan organisationer ha spenderat mer pengar än någonsin och fortfarande göra fel? Med tiden är det lätt att falla i fällan av det man kan kalla för “plattformströghet” (platform inertia). Företag köper mer av vad man redan har och är bekant med. Exempelvis genom att lägga till mer funktionalitet till nödvändiga system som anställda redan upplever som frustrerande, vilket förvärrar problemet. CRM-programvara är ett perfekt exempel på detta fenomen.
För tjugo år sedan trodde vi affärsmjukvara tack vare molnet skulle vara enklare, snabbare och billigare än sina föregångare på plats. Och visst har det blivit billigare – men inte nödvändigtvis snabbare och i många fall är det definitivt inte enklare. Under årens lopp har majoriteten av de vanliga CRM-molnprogramvarorna blivit uppsvällda, dyra, siloformade, långsamma och knepiga att använda.
– Chefer måste se på sin arbetsplats tekniska krav med nya ögon. Att köpa mer av samma programvara som redan undergräver de anställdas moral, hindrar produktiviteten och utlöser utslitning är inte svaret, oavsett hur mycket pengar du spenderar, avslutar John Crossman.