Emellertid uppstår utmaningar när detta samordningsarbete genomförs eftersom olika yrkesgrupper till exempel använder olika ordförråd, metoder och underförstådd förståelse. Ytterligare samordningsutmaningar kan uppstå på grund av maktkamp eller konkurrerande prioriteringar. Det är allmänt erkänt att olika yrkesgrupper har nytta av att samordna sitt arbete. Men när det gäller frågan om hur man samordnar det arbetet uppstår problem.
3 tips för att förbättra samordning mellan yrkesgrupper
Verktygslådan
Ofta har yrkesgrupper nytta av att utbyta och förlita sig på expertis från andra yrkesgrupper. Eller så behöver de samarbeta för att slutföra ett givet projekt. Dessa kunskaps- och tjänsteutbyten kräver en avsevärd samordning.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Ny forskning, delvis genomförd av forskaren Michael Barrett från Cambridge Judge Business School, som är anknuten till House of Innovation vid Handelshögskolan i Stockholm, försöker förstå mer om hur dessa problem kan lindras och hur samordning av yrkesövergripande arbete kan göras väl. Denna forskning fokuserar specifikt på hur tid och tidpunkt påverkar och påverkas av samordning av yrkesarbete.
Tidsstrukturer för organisationspraxis ger rytm till det dagliga arbetet. Men denna rytm kan skilja sig avsevärt mellan yrkesgrupper, vilket gör det svårt att samordna dem emellan. Denna forskning bygger på befintliga studier och litteratur genom att visa hur och varför yrken själva utvecklar sin egen unika tidsstrukturering, vilket i sin tur påverkar hur de samordnar sitt arbete.
Denna studie visar på tre viktiga konsekvenser för ledningen.
1. Den föreslår att de som ansvarar för att stödja samordningsarbetet mellan olika yrkesgrupper ska vara medvetna om hur tidsdynamik påverkar samordning av uppgifter.
2. Den erbjuder att ledningen bör tänka på arbetarnas olika tidsmässiga inriktningar när de väljer medlemmar i ett inter-yrkesgrupp. Medlemmar som arbetar under olika tidsriktningar kan ha svårt att samordna med varandra.
3. Chefer bör överväga individens olika tidsorienteringar när de delar ut gruppuppgifter. Det är viktigt att matcha schemat för uppgiften med gruppens schema, annars kan detta orsaka friktion som leder till frustrerade yrkesverksamma och förvirrade arbetsprocesser.