Företag behöver vara framåtlutade och driva förändring – det talas det om dagligen. Pressen är hård på att hänga med, eller helst ligga före. Men problemet är ofta att detta inte går, för att det saknas tillit i organisationen.
Lättare vara modig vid förändring om man inte är rädd
Förändringsledning
Förändring kräver tillit. Utveckling drivs bäst i en organisation där människor känner sig trygga. Kommunicera väl och lägg tid på att lära känna varandra för att undvika missförstånd och stök, råder Karin Zingmark, aktuell med en ny bok.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– Människor känner sig inte trygga. Det behöver finnas en öppen och lyhörd kultur som minskar oro och rädsla, säger Karin Zingmark, som nu kommer med boken ”Maxa modet”, en uppföljare till ”Maxa snacket”. Hon är författare och föreläsare inom kommunikation och digitalisering, tidigare chef inom Microsoft och Viasat.
I den nya boken ligger fokus alltså på tillit, sårbarhet, kommunikation och mod för att lyckas i förändring. Enligt Karin Zingmark är det kommunikation som krävs för att bygga den viktiga tryggheten.
– Kommunikation skapar tydlighet, och det är grundläggande. Man behöver till att börja med samlas kring vilket syfte förändringen har. I en global organisation är detta troligen redan fastställt, men det är viktigt att enas kring vad det innebär på den aktuella nivån. Samma sak gäller värderingar. Vad betyder de för oss i praktiken?
Framgång genom misslyckande
Karin Zingmark konstaterar också att mål och mandat är viktiga för att undvika detaljstyrning.
– Fokus på detaljer är kontraproduktivt och förmedlar att man inte litar på människor, säger hon.
Att visa sårbarhet och våga misslyckas är ett viktigt framgångsrecept. I startup-världen har man gått i täten för att arrangera ”fuckup nights”, där medarbetare får berätta om sina ”bästa” misstag.
Andra företag och organisationer har tagit efter, och firar till exempel Månadens Misstag för att främja lärande och innovation. Tanken är att bygga en kultur där det är okej att chansa lite och säga ”jag vet inte”. Att lära av misstagen och gå vidare.
– Att vara mänsklig är viktigt, inte minst för att kraftfullt kunna driva digitalisering och annan förändring, säger Karin Zingmark.
Skapa självdrag i relationerna
Hon råder organisationer att lägga tid på att lära känna varandra. Träffas fysiskt. Det skapar ett ”självdrag” som gör att man vill träffas mer och arbeta tillsammans.
– Missförstånd och annat stök minskar när kollegor lär känna varandra, och då blir dynamiken i organisationen bättre, säger hon.