Bland de svarande i Advantums undersökning, är några utmaningar vanligt förekommande. Bland annat uppges snabb teknikutveckling och AI skapa nya kompetenskrav, och tidsbrist och kortsiktigt fokus leda till att lärande ofta prioriteras ned. Därtill kommer svårigheter med att mäta effektiviteten av utbildningar syftande till utveckling och resultat, samt att ledarskapet på många håll skulle behöva stärkas för att hantera förändringar som hybridarbete.
Knyt kompetensutvecklingen till affärsmålen – AI och ledarskap stora utmaningar 2025
Kompetensutveckling
Kompetensutveckling ligger i topp bland de strategiskt viktiga frågorna för 2025. En ny undersökning från Advantumgruppen visar att behovet av utveckling är som störst inom AI, digitalisering och ledarskap.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Drivkraft i den digitala transformationen
Allra högst prioriterat bland de svarande, är AI, digitalisering och ledarskap. I Advantums undersökning dras slutsatsen att både hybridledarskap och datadrivet ledarskap behöver stärkas, det senare för att förbättra beslutsfattande. Förändringsledning krävs för att hantera snabba omställningar. Och HR kommer framåt att behöva agera som en drivkraft i den digitala transformationen, vilket är svårt, på grund av bristande teknisk kompetens inom HR och ledning, samt viss osäkerhet kring hur AI självt kommer att förändra HR:s roll.
Fakta
Siffror från undersökningen
- 61 % i privat sektor ser ett ökat behov av kompetensutveckling i ledarskap.
- 48 % i offentlig sektor ser ett ökat behov av kompetensutveckling i ledarskap.
- 54 % i privat sektor ser ett ökat behov av kompetensutveckling i teknik och it.
- 24 % i offentlig sektor ser ett ökat behov av kompetensutveckling inom teknik och it.
- 85 % i offentlig sektor ser ett ökat behov av kompetensutveckling inom AI.
- 62 % i privat sektor ser ett ökat behov av kompetensutveckling inom AI.
- 1 % ser ett minskat behov av kompetensutveckling.
Källa: Framtidens kompetensutveckling 2025, rapport från Advantum
Även om det uppges vara svårt att prioritera kompetensutveckling i verksamheter med högt tryck, finns det möjligheter på området. Till exempel finns en möjlighet i att tydligare knyta kompetensutvecklingen till företagets affärsmål – för att göra denna affärskoppling behöver kompetensutveckling komma in i den strategiska sfären. Vad innebär egentligen det?
– All kompetensutveckling som inte ligger i linje med att verkställa organisationens mål, är inget organisationen ska ägna sig åt eller betala för. Individuella initiativ till kompetensutveckling kan vara positiva för välbefinnandet för den individen, men kommer inte att göra organisationen bättre. Så man behöver förtydliga vad kompetensutveckling är: ett strategiskt verktyg för att lättare, snabbare, mer lönsamt och med god hälsa ska kunna nå de satta målen, säger Maria Scullman Mindehag, vd för Advantumgruppen.
Fakta
Marias råd: Få koll på kompetensen med strategisk överblick
- Har ledningen definierat och tydliggjort innehållet i roller, så att de linjerar med verksamhetens mål och behov?
- Vilka krav finns på respektive roll, i termer av kompetens och nivån på kompetens?
- Framtidsspana: Vad är på gång i omvärlden, på marknaden, i den digitala utvecklingen?
- Analysera affärsplanens strategier: Vad innebär målet att vara ’bäst’ på något i kompetenstermer?
Högre krav på tydlighet
För att avgöra vad som är rätt inriktning i kompetensutveckling behöver alla roller förtydligas. Vilka är arbetsuppgifterna för varje roll, vilken kompetens krävs för att genomföra dem, och vad brister?
– Det behövs ett stort mått av tydlighet. I och med lönetransparensdirektivet från EU som kommer år 2026, så kommer nya krav att ställas på måltydlighet och kompetenstydlighet, för att motivera löneskillnader. Så det här är något som är på väg att få allt större betydelse och som det behöver arbetas mer med i ledningar, säger Maria Scullman Mindehag.