Att rekrytera personer till nyckeluppdrag är en viktig process för företag och organisationer. En lyckad chefsrekrytering till exempel, kan stärka verksamheten medan en felrekrytering kan få långtgående negativa konsekvenser. Med tanke på det, kan det ändå finnas tillfällen när det är en bra idé att anställa en person man känner sedan tidigare, hellre än att utlysa tjänsten och gå strikt på formella meriter?
Anställa din kompis? Tänk på det här
Rekrytering
I våras var Stockholms landshövding Anna Kinberg Batra i hetluften för att ha anställt vänner på attraktiva positioner. I näringslivet anställer du vem du vill – men är det så klokt att anställa från familjen eller bekantskapskretsen? Vad bör du se upp med om chefsposten går till din kompis? VD-tidningen frågade HR-experten Tobias Helj Nilsson om råd.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Tobias Helj Nilsson, är expert på HR-frågor både när det gäller anställningar, förhandlingar och arbetsrätt. Han har arbetat i över 20 år både som chef själv, som konsult och på uppdrag av facket. Enligt honom är det framför allt viktigt att alltid utgå från verksamhetens behov när man rekryterar en chef.
– Det är ens skyldighet gentemot ägare och huvudmän att säkerställa att den bästa personen för jobbet anställs, oavsett om det är en bekant eller någon man arbetat med tidigare, säger han. Om är det så att man tror att det bästa sättet för företaget eller organisationen att möta en utmaning är att ta in den här personen, då ska man göra det.
Fakta
Tänk på när du anställer någon du känner
- Fokusera på verksamhetens bästa. Anställ endast om det gynnar verksamheten, inte för att förenkla privata situationer.
- Överväg långsiktigheten. Fundera på hur beslutet påverkar verksamhetens framtid och om det underlättar eller försvårar för framtida rekryteringar.
- Ta in ”second opinions”. Använd utomstående part eller rekryteringsfirma för att objektivt bedöma kandidatens styrkor och svagheter.
- Var transparent och förankra beslutet. Informera och motivera för organisationen varför du gjort undantag från standardprocessen.
- Var beredd på konsekvenser. Förstå att det kan påverka samarbetet internt och din privata relation, samt öka risken för ifrågasättande från omgivningen. Diskutera roller och förväntningar, gå igenom vad anställningen betyder för er yrkesrelation och hur ni ska förhålla er på arbetsplatsen.
- Håll det professionellt på jobbet. Om du anställer en familjemedlem eller god vän, kom överens om att på arbetsplatsen har ni en strikt jobbrelation. Annars kan det bli obekvämt för andra.
Det kan handla om förståelse och förtroende och att du vet att personen kommer att passa in i företagskulturen. Du kanske värdesätter den goda kommunikationen du har med en viss person, eller du kanske har anledning att förvänta dig en högre grad av lojalitet från en person du känner, vilket kanske höjer motivationen och engagemanget hos denna.
Anlita ändå rekryterare
Men anställer du någon du har en privat relation till, då bör du också vara medveten om att ”fallhöjden” kan bli lite högre, understryker Tobias Helj Nilsson.
– Riskerna blir större när man tar in någon ur ens eget ’crew’. Man sätter ju sitt eget renommé på spel på ett sätt. Det kan vara lättare att ifrågasätta en sådan anställning för omgivningen, till exempel konkurrerande medarbetare som vill ha jobbet, eller andra som är missnöjda. Därför är det extra viktigt att vara transparent när man gör så.
Alltså, motivera för dig själv: Varför gör jag på det här sättet? Tobias Helj Nilsson brukar också rekommendera att man, oavsett hur väl man känner en person man tänker anställa, tar referenser och begär cv.
Vill du hålla armslängds avstånd låter du kanske en rekryteringsfirma eller annan utomstående part sköta den biten. Då kan du hänvisa tillbaka till den instansen om anställningen ifrågasätts.
– Så har jag själv gjort flera gånger när jag har tagit in folk. Det är inte ovanligt när man tar över en organisation som högsta chef att du vill få in folk som du litar på, som du vet vad de går för, och som kan genomföra de förändringar du vill göra. Men se till att ta in en second opinion när du gör det, säger han.
Prata igenom era roller
Tänk också i förväg på de problem som kan uppstå om du anställer till exempel dina barn, partnerns släkting eller en vän till familjen. Hur påverkas relationerna av lönesättning, kravställning eller en omorganisation som drabbar den anställde?
– Man behöver inte binda upp sig med lokala kollektivavtal, men jag rekommenderar att man har någon typ av riktlinjer för vad som gäller, säger Tobias Helj Nilsson. Och prata igenom innan vad ni har för roller på arbetsplatsen. Hur är ni med varandra i fikarummet, hur ska ni göra för att andra i till exempel ledningsgruppen ska känna sig bekväma? Det tror jag man behöver fundera på för att undvika att det uppstår en situation.