Deryl McKissack är grundare och vd för byggföretaget McKissack & McKissack, ett företag hon grundade med ett sparkapital om tusen dollar 1990, och som i dag omsätter 25 miljoner dollar om året. Amerikanska CNBC Make it har gått igenom sina intervjuer med henne och sammanställt hennes syn på rekrytering, och hur hon har gått från att leda en kämpande verksamhet med medarbetarproblem, till att bli ett framgångsrikt växande bolag vars framgångar hon själv, enligt CNBC, tillskriver sitt team.
Amerikanska vd:n: Undvik att anställa dessa typer
Rekrytering Finns det en enkel matris för vilka egenskaper som bygger ett bra team? Ja, svarar den amerikanska vd:n Deryl McKissack – som också listar karaktärsdragen du ska undvika vid rekrytering.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Genom sina många felrekryteringar tidigare i karriären har hon lärt sig vad hon ska leta efter för att bygga ett starkt och framgångsrikt team. Hon har ett mantra som hjälper henne att se de egenskaper hon behöver hos sina anställda. Men hon har också ett antal varningstrianglar, varningsflaggor för människor som kan skada verksamheten. CNBC listar McKissacks tre röda flaggor när hon värderar platssökande:
Människor som saknar ödmjukhet
Ett problematiskt beteende, särskilt när chefer inte ger sina team det erkännande de har rätt till. Att i en anställningsintervju hela tiden säga ”jag gjorde detta”, och inte ge teamet någon ära för de olika prestationerna, signalerar oförmåga att samarbeta och bristande respekt för ens kollegor.
Fakta
De tre ”dygderna” McKissack vill se hos all sin personal
- Hungrig ”Vi har en omättlig aptit på framgång. Vi omfamnar utmaningar och söker ständigt tillväxt och nya möjligheter.”
- Ödmjuk ”Ödmjukhet är hörnstenen i vår teamdynamik. Ödmjukhet driver oss att fatta beslut för det gemensamma bästa, och vi eliminerar alla spår av ego från vår process. Här lyssnar vi på varandra, ger erkännande där det är förtjänt oavsett titel, och tar ansvar som ett team.”
- Smart ”Vi är inte bara ingenjörer och arkitekter. På McKissack & McKissack värdesätter vi emotionell intelligens eftersom vi vet att det är vad som bygger starka relationer. Vi är också anpassningsbara, flexibla och smidiga. Ingen dag är den andra lik i vår bransch; det vet vi, och vi omfamnar osäkerheten.”
Människor som är svåra att ha omkring sig
Nästan varje team, oavsett bransch, behöver människor som kan arbeta bra med andra. Det är svårt när dina kollegor inte gillar att vara runt dig, eller vice versa. McKissack säger till NBNC att hon faktiskt måste gilla sina anställdas personligheter, för att hon ser en risk att de annars stöter bort kunder. ”Om jag inte vill vara i deras närvaro, vill ingen annan vanligtvis vara det heller,” säger hon.
Människor som inte lever upp till företagets mantra
McKissack har ett treords-mantra för sitt företag: ödmjuk, hungrig, smart. I en Linkedin-inlägg berättar hon att mantrat kommer från Patrick Lencionis storsäljande bok, ”The Ideal team player” (Jossey-Bass Inc, 2016). Det handlar om tre dygder som hon har lärt sig är oerhört viktiga för att få teamet att fungera optimalt. Dessa egenskaper måste följaktligen finnas representerade hos alla personer McKissack funderar på att anställa. Se faktaruta intill för en utförligare beskrivning.