I sin roll som utvecklingsledare försöker Kristian Hafskjär ständigt hålla sig uppdaterad kring vad som händer inom området verksamhetsutveckling. Men han konstaterar samtidigt att långt ifrån alla modeller håller måttet.
Förvandla icke-kunder till nöjda kunder
Kundnöjdhet
Många privata företag och även offentliga organisationer har mycket att vinna på att vidga perspektiven och tänka utanför boxen. Genom att på ett smart sätt även involvera icke-kunder kan man nå en ocean av nya målgrupper och nöjda kunder, menar Kristian Hafskjär, utvecklingsledare i region Halland.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– För det första är många nya modeller bara gamla i ny skepnad. De bottnar fortfarande i tänket att utgå från kundens behov eller vikten av att tänka horisontellt istället för funktionellt. För det andra är en del nya metoder onödigt krångliga och svåra att tillämpa i den operativa verkligheten. Och många gånger har man som verksamhetsutvecklare begränsad tid för att sälja in en ny metod hos beslutsfattarna, säger han.