Konsten att välja miljövänligare tjänstebil

Omställningen till en grön bilism går allt snabbare och utbudet av miljöbilar växer. Vilken ska man då välja som tjänstebil? Ett hjälpmedel kan vara att kika på vilka bilar som nominerats till föreningen Gröna Bilister utmärkelse Miljöbästa bil 2018.

Konsten att välja miljövänligare tjänstebil

När det gäller tjänstebilsfrågan tycker Gröna Bilisters talesman Martin Prieto Beaulieu att man som vd först av allt ska tänka sig för om hen och medarbetarna verkligen behövs sådana.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

– Det blir allt vanligare att företag istället går ihop i en bilpool vilket jag tycker är en lysande idé, säger han.

Han betonar att valet av tjänstebil speglar företagets själ och DNA.

– Det visar mycket konkret på vilka värderingar företaget har. Min upplevelse är att kunderna också blir allt mer känsliga när det gäller detta.

Gröna Bilister har under 20 års tid varit en stark röst i debatten och satt frågan om en grönare bilism på agendan. De säger inte nej till bilen utan värnar om den frihet den ger, men anser att bilismen måste bära sina kostnader fullt ut.

– Den måste anpassas till ett långsiktigt hållbart samhälle såväl vad gäller klimat och miljö som hälsa, säkerhet och stadsplanering, menar Martin Prieto Beaulieu.

Nissan en vinnare

Gröna Bilister nominerade i år fyrtio bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil. En expertjury valde sedan den bästa bilen för privatbilisten och företaget. Deras val för på samma bil i båda klasserna – Nissan Leaf.

Juryns motivering:

”Nissan Leaf vinner en överlägsen dubbelseger: bästa bil för såväl privatbilister som företag. Nissan Leaf är världens mest sålda elbil i ny tappning med längre räckvidd (37 mil), högre aktiv säkerhet, låg energiförbrukning, attraktiv prislapp och generösa garantier. Nissan erbjuder dessutom privatleasing och det går att använda bilen för att lagra el, förutsatt att en anpassad laddstolpe används. Nissan Leaf kan även parkera själv och kan delvis vara självkörande på landsväg om föraren så önskar. Bra miljöval, bra pris och mycket teknikdriv. Detta är förklaringen till den överlägsna segern i båda klasserna, vilket borgar för fortsatt framgång.”

Alla nominerade bilar är fossiloberoende, energieffektiva och säkra.

– Därför är de bra miljöval för alla. Inköpspriset för dessa bilar är i regel högre än för fossildrivna bilar men totalpriset blir definitivt längre när man räknar in driftkostnaden under bilens livstid, berättar Martin Prieto Beaulieu.

Nominerade vätgasbilar

För första gången i utmärkelsens mer än tjugoåriga historia var två vätgasbilar nominerade. Bland de nominerade modellerna fanns också sjutton fordonsgasbilar, en etanolbil, sju elbilar och tretton laddhybrider.

Den snabba ökningen av antalet laddhybridmodeller gjorde att Gröna Bilister i år skärpte kraven för att kalla bilarna fossiloberoende och därmed ge dem chansen att bli nominerade.

– De ska ha en räckvidd på el på minst fem mil eller vara fossiloberoende när förbränningsmotorn arbetar, säger Martin Prieto Beaulieu.

Gröna Bilister anger sedan länge de nominerade bilmodellernas klimatpåverkan vid körning genom att använda livscykelperspektiv på drivmedlens klimatpåverkan. I år har de för första gången uppmärksammat klimatpåverkan vid bilens tillverkning och skrotning. 

– Det finns tyvärr ännu ingen standardiserad metod för att beräkna denna klimatpåverkan, och därmed inga uppgifter som gör det möjligt att jämföra enskilda bilmodeller på ett strikt sätt. De siffror vi anger bygger på vetenskapliga studier, men de ska endast ses som indikationer.

Ett livscykelperspektiv

Martin Prieto Beaulieu berättar att för konventionella fossilbilar är klimatpåverkan i livscykelperspektiv för själva bilen endast ungefär en fjärdedel av klimatpåverkan från det drivmedel man förbränner.

– Med andra ord står bensinen eller dieseln för i runda tal 80 procent av den sammanlagda klimatpåverkan per körd sträcka, säger han.

För de fossiloberoende och snåla bilar som nominerats till utmärkelsen är det annorlunda. I många fall kan bilens klimatpåverkan bli större än drivmedlets per körd sträcka.

– Vill man köra så klimatsmart som möjligt är det alltså väsentligt att bedöma även själva bilens klimatpåverkan. Denna klimatpåverkan blir också ett grovt mått på hur mycket fysiska resurser och energi som tillverkningen tar i anspråk.

Han konstaterar att de flesta är överens om att klimatpåverkan hos elbilar är betydligt större än klimatpåverkan hos konventionella bilar. 

– Detta beror huvudsakligen på att tillverkningen av de stora batterierna till elbilar är energiintensiv. 

Martin Prieto Beaulieu menar att uppskattningar av elbilars klimatpåverkan dock är mycket känsliga för de antaganden som görs när det gäller ursprunget hos den stora mängd el som används i tillverkningsprocessen och i vilken grad batterier och annat material återvinns.

– Man bör också komma ihåg att elbilsindustrin inte är mogen, och att den därför har en mycket större potential att minska sin klimatpåverkan än den konventionella bilindustrin.

De nominerade bilmodeller som tilldelats lägst klimatpåverkan är gasbilarna VW eco-up!, SEAT Mii och Suzuki Ignis med 24, 25 respektive 26 g CO2ekv/km.

De nominerade bilmodeller som tilldelats högst klimatpåverkan är elbilarna Tesla Model X, Tesla Model S, samt laddhybriden Range Rover P400e med 85, 71 respektive 73 g CO2ekv/km.

Gröna Bilister bad också generalagenterna om deras egna modellspecifika livscykelanalyser.

– Endast Toyota nappade och gav en mycket fyllig livscykelanalys av vätgasbilen Toyota Mirai. Vi uppmanar alla biltillverkare att följa Toyotas exempel och göra livscykelanalyser av alla sina modeller lättillgängliga för allmänheten, avslutar Martin Prieto Beaulieu.

Gröna Bilister gav Toyota ett hederspris för dess livscykelanalys som är tillgänglig för alla.

 

Prispallen i de två tävlingsklasserna av Miljöbästa Bil 2018

Privat 

1) Nissan Leaf (el) 38 poäng

2) Renault Zoe (el) 28 poäng

3) Hyundai Ioniq electric (el) 19 poäng

Företag

1) Nissan Leaf (el) 47 poäng

2) Tesla Model S (el) 19 poäng

3) Renault Zoe (el) 14 poäng

3) Toyota Prius Plug-in (laddhybrid) 14 poäng

Samtliga nominerade

Elbilar Vätgasbilar Hyundai Ionic electric Hyundai ix35 Fuel Cell Nissan Leaf Toyota Mirai Renault Zoe Etanolbilar Tesla Model S 75D/100D (4WD) Volkswagen Golf TSI 125 MultiFuel Tesla Model X 75D/100D (4WD) Fordonsgasbilar Volkswagen e-Golf Audi A3 TFSI g-tron Volkswagen e-up! Audi A4 TFSI g-tron Laddhybrider Audi A5 TFSI g-tron Audi A3 e-tron Ford Focus EcoBoost Biogas Audi Q7 e-tron (4WD) Opel Astra CNG ECOTEC BMW 530e iPerformance Opel Zafira CNG Turbo Hyundai Ionic GDI plug-in SEAT Ibiza TGI CNG Kia Niro Plug-In Hybrid SEAT Leon TGI CNG Kia Optima Plug-In Hybrid SEAT Mii Ecofuel CNG Land Rover Range Rover P400e (4WD) Skoda Octavia G-TEC Mitsubishi Outlander PHEV (4WD) Suzuki Ignis AllGrip 4×4 CNG (4WD) Toyota Prius Plug-in HSD Suzuki S-Cross Boosterjet AllGrip 4×4 CNG (4WD) Volkswagen Golf GTE Suzuki Vitara Boosterjet S AllGrip 4×4 CNG (4WD) Volkswagen Passat GTE Volkswagen Golf TGI BlueMotion Volvo S90/V90 T8 Twin Engine AWD (4WD) Volkswagen Polo TGI BlueMotion Volvo V60 D5/D6 Twin Engine AWD (4WD) Volkswagen eco-up! Volvo V60 Classic T5 Bi-Fuel

 

Martin Prieto Beaulieus 5 tips till den som ska köpa en tjänstebil

1. Som vd ska du i första hand sätta upp och förankra ett långsiktigt mål för att företaget ska bli klimatneutralt. Vad ni har i bilparken speglar vad ni vill och vad ni står för.

2. Undersök behovet av transporter inom företaget. Kan man lösa behovet genom att till exempel starta en tjänstebilspool, med olika typer av fordon, som till exempel tjänstecyklar. Hur många tjänstebilar behöver företaget egentligen?

3. Ta fram en tjänstebilspolicy som tar höjd för att laddhybrider eller elbilar kan vara initialt dyrare men inte om man gör totalkostnadsanalys som totalt sett visar att det skulle bli ungefär samma kostnad. Till exempel genom att justera prisbasbeloppet från 7,5 till 12 prisbasbelopp.

4. Välj enbart att köpa eller leasa en bil ur Gröna Bilisters årliga Miljöbästa Bil-listan.

5. Kommunicera det internt och externt med stolthet att ni är en del av lösningen. Anta t ex. Fossilfritt Sveriges Tjänstebilsutmaningen. Bli ett exempel för andra företag och casha in gratis marknadsföring.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.