En undersökning från Columbus, genomförd av Sifo och Mantap, visar att endast 36 procent av svenska ledningsgruppschefer tror att AI kommer att ha en positiv påverkan på verksamheten. Bland medarbetarna är siffran ännu lägre – där endast 19 procent delar den positiva bilden.
Utbredd AI-skepsis bland svenska företag: ”Såväl chefer som medarbetare måste anamma tekniken”
AI
Bara en av tre chefer i svenska företags ledningsgrupper tror att AI kommer att ha en positiv inverkan på deras företag, visar en ny undersökning från konsultbolaget Columbus.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Det finns också en utbredd oro för AI:s inverkan på arbetsroller. Mer än hälften av cheferna, 56 procent, tror att deras tjänst kommer att ersättas av AI. Hos medarbetarna är siffran lägre – 39 procent.
I AI-kommissionens rapport ”Färdplan för Sverige” lyfts bland annat hur företag kan dra stor nytta av AI för att växa, utvecklas och driva innovation. Men att det krävs investeringsvilja samt ett politiskt ledarskap med en strategisk plan och handlingskraft för att uppnå dessa nyttor.
– Vi delar AI-kommissionens slutsatser om att det är avgörande för Sveriges konkurrenskraft att svenska företag lyckas med implementeringen av AI. För att lyckas måste såväl chefer som medarbetare anamma tekniken och därför är det ett stort problem om det finns en utbredd oro och skepsis, säger Tobias Andersson, VP of Customer Development and Senior Advisor Strategy & Change på Columbus, i ett pressmeddelande.
Brist på digitaliseringsstrategier
I undersökningen lyfts också bristen på tydliga digitaliseringsstrategier som ett hinder för implementeringen av AI. En av tre chefer och nästan hälften av medarbetarna upplever att företagets digitaliseringsstrategi är otydlig.
– För att minska företagens AI-skepsis och bygga förståelse för dess fördelar måste företag lägga större fokus på att utbilda, engagera och kommunicera med sina medarbetare. På samma sätt som AI-kommissionen rekommenderar ett AI-lyft för hela samhället behöver företag investera i AI-kompetens och innovationsarbete relaterat till den nya teknikens möjligheter, säger Tobias Andersson i pressmeddelandet.