Så använder du AI i strategiarbetet

AI AI-verktyg blir allt viktigare för både företag och individer. Här ger Martin Cederbom på Fellowmind sina bästa på tips på hur AI blir din nya partner i strategiarbetet.

Så använder du AI i strategiarbetet
Martin Cederbom, chief strategy & technology officer på Fellowmind. Foto: Pressbild

Det finns flera fördelar med att implementera AI i strategiarbetet, menar Martin Cederbom, chief strategy & technology officer på Fellowmind. Bland annat kan det effektivisera arbetet eftersom AI:n inom flera områden kan jobba snabbare än vi människor.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Du kan också få nya insikter. Vi människor är ofta ganska påverkade av vår omgivning och därför kan en AI med fördel fungera som en kollega utan förutfattade meningar – och hitta mönster som du själv inte ser, säger Martin Cederbom.

Flera användningsområden

Användningsområdena för AI i strategiarbetet beror på var företaget befinner sig i digitaliseringen. Enligt Martin Cederbom finns det två huvudsakliga perspektiv. För företag som har kommit långt i sin digitala resa ligger den stora styrkan i AI:s förmåga att analysera data och ge insikter.

– Då kan man verkligen börja jobba med dataanalys, insikter, titta på marknadstrender och till och med förutsäga kundbeteenden, säger han.

För mindre företag eller de som är i början av sin AI-resa finns det enklare men ändå värdefulla tillämpningar.

– Det kan vara enklare saker som att sammanställa information eller sammanfatta rapporter. En utmaning i strategiarbetet är att verkligen hinna sätta sig in i allting som sker runt omkring. Att ta hjälp av AI för att sammanfatta och dra slutsatser är en tillgång som man kan ha nytta av redan imorgon, säger Martin Cederbom.

Fakta

Så kan du använda AI i ditt strategiarbete

Analysera och agera på data
AI kan ge värdefulla insikter om kundbeteenden, försäljningsstatistik och marknadstrender genom att koppla ihop och analysera data från olika källor. Se på AI som en assistent som hittar mönster och lägger fram information som du som vd kan agera både snabbare och effektivare på.

Scenarioplanering och prediktiv analys 
Med AI kan du skapa scenarioplaner baserade på historiska data och trender. Prediktiv analys hjälper dig att förutse hur marknadsförändringar eller externa faktorer kan påverka företaget, vilket ger dig möjlighet att justera strategin i tid.

Effektivisera och automatisera
AI-drivna hjälpmedel kan göra dig och din ledningsgrupp mer effektiva. Automatisering av rutinuppgifter som rapportering, dokumenthantering och mötesanteckningar sparar tid och gör arbetet mer effektivt – och frigör resurser som kan läggas på strategiska frågor.

Utföra omvärldsanalys
Använd AI som ett hjälpmedel för att samla och analysera data från olika källor. Det kan hjälpa dig att identifiera trender, förstå konkurrenslandskapet och få en tydlig bild av marknaden.

Förbättra vision och mission
Låt AI granska och förbättra din befintliga vision och mission. Verktyg som Copilot kan intervjua dig och hjälpa till att formulera en tydlig och inspirerande text.

Sätta och vässa mål
Använd AI för att strukturera OKRs och skapa relevanta Key Results som matchar företagets strategiska mål. AI kan också hjälpa till att omformulera eller förbättra befintliga mål, vilket säkerställer att de är tydliga och effektiva.

Effektivisera rapportering och kommunikation
Med AI kan du snabbt sammanfatta flera projekt och skapa tydliga statusuppdateringar. Låt verktyget jämföra och analysera tidigare rapporter för att lyfta fram förändringar och utvecklingsmöjligheter.

Rätt verktyg

En av de viktigaste sakerna att komma ihåg är att noga överväga vad det är du ger AI:n, men också vilken AI du använder – framför allt när det kommer till företagsstrategier.

– Du kan inte skicka in känslig information till en gratis version av AI. För då ger du bort dina tankar och funderingar till AI-motorn, säger Martin Cederbom.

Här gäller det att hitta både AI-modeller och leverantörer som man litar på, framhåller Martin Cederbom.

– Det gäller all AI-användning, men det är kanske extra lite viktigt när vi pratar om de strategiska frågorna.

Vilka trender tror du att vi kan förvänta oss när det gäller AI:s roll i strategiarbetet under de kommande åren?
– Jag fascineras av hur snabbt utvecklingen går. En tanke som slår mig är möjligheten till autonoma system – system som i princip kan driva sig själva. Precis som vi ser självkörande bilar, varför skulle vi inte kunna ha självkörande affärssystem? Även om vi kanske inte är där inom de närmaste fem åren, är det en spännande tanke.

Martin Cederbom står fast vid att det viktigaste för att komma i gång och kunna förbättra sitt strategiarbete med hjälp av AI handlar om att våga utmana sig och börja försöka.

– Är man inte nyfiken och försöker hänga med så kommer man nog att hamna efter och bli tvåa på bollen. Se till att vara uppmärksam och fundera på hur du kan dra nytta av kraften som AI är.

Fakta

Martin Cederboms tips för att lyckas med AI i strategiarbetet

Börja försöka
Vänta inte på perfekta förutsättningar. Testa AI i mindre skala för att lära dig dess potential. Tekniken utvecklas snabbt, och ju tidigare du börjar, desto bättre kan du följa med i utvecklingen.

Var nyfiken och utforskande
Håll dig uppdaterad och fundera på hur de kan tillämpas i din verksamhet.

Anpassa dig till AI:s snabba utveckling
Tekniken utvecklas i rasande takt, vilket gör det avgörande att ständigt hålla ett öga på nya möjligheter och uppdatera strategin därefter. De förmågor du inte har idag kan finnas tillgängliga redan imorgon.

Prioritera AI på agendan
Se till att AI är en återkommande punkt i ledningsgruppens diskussioner. Det handlar om att skapa en strategisk medvetenhet och säkerställa att AI blir en del av företagets långsiktiga planering.

Ta hjälp om det behövs
Om kompetensen saknas internt, ta in extern expertis. En rådgivare eller specialist kan hjälpa till att identifiera var och hur AI kan göra störst nytta i din verksamhet.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.