Marko Aalto, AI-strateg på teknik- och designföretaget Reaktor, pekar ut tre vanliga orsaker till varför projekten ofta inte når målet.
AI-strategen: Så lyckas ni med AI-projektet
AI Ta reda på vad ni faktiskt vill åstadkomma innan ni sätter igång med ett AI-projekt. Det är ett av flera råd från Marko Aalto på Reaktor, till företag som vill utnyttja potentialen i AI.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
AI blir ett allt vanligare verktyg för företag, vare sig målet är effektivisering, bättre beslutsfattande, innovation eller kostnadsbesparingar. Kruxet är att en stor andel av alla AI-projekt misslyckas. En siffra som surrar runt – i bland annat Harvard Business Review https://hbr.org/2023/11/keep-your-ai-projects-on-track – är andelen AI-projekt som går i stöpet så hög som 80 procent.
– De faktorer som ett projekt brukar falla på är att prestandan inte är tillräckligt bra och att det finns osäkerhet kring vad som kan byggas, att lösningen inte tillför ett värde till slutanvändaren eller att det inte finns något affärsvärde, säger Marko Aalto och fortsätter:
– Min rekommendation är att som första steg identifiera det problem som du vill ska lösas med hjälp av AI, för att därefter börja fundera på lösningen och tekniken.
Fakta
Marko Aaltos tre steg för att lyckas med AI-projektet
- Omvandla data till användarfördelar. Fokusera på affärsproblemet som behöver lösas, snarare än tekniken som ska lösa det
- Satsa på samarbete och process. Datanalyser kan inte ensamma driva förändringen. Framgång kräver en gemensam insats från ledning och samarbete mellan flera kompetenser, inklusive slutanvändaren. En iterativ process med snabb återkoppling är avgörande.
- Utgå från ”portföljstrategin”. Använd en flexibel strategi med flera initiativ i stället för att satsa på en enda lösning. Det främjar experimenterande och snabbare lärande.