I ”Den digitala självbilden – vad står i vägen för digital transformation?” presenteras resultat från en undersökning av medarbetares och chefer i ledningsgruppers syn på digitalisering hos svenska företag. Hälften av medarbetarna och en tredjedel av cheferna anser att digitaliseringsstrategin på företaget är otydlig.
Oenig syn
I rapporten framkommer det också att chefer och medarbetare har olika syn på vem som bär ansvaret och driver bolagets digitalisering framåt. 32 procent av cheferna säger att det är vd:n, men endast 16 procent av medarbetarna håller med. 21 procent av medarbetarna uppger istället IT- eller teknikchefen som drivande – en åsikt som enbart delas av 16 procent av cheferna.
– De stora skillnaderna mellan chefer och medarbetare tyder på att cheferna inte lyckas kommunicera strategin vidare i organisationen. Många företag ser digitalisering som ett IT-projekt istället för ett förändringsprojekt, vilket leder till att transformationen blir svår att genomföra. En avgörande framgångsfaktor för att lyckas med digitaliseringen är att man tillsätter rätt resurser och kompetenser för förändringsledningen. Då kan man på bästa sätt kan leda och stödja medarbetarna genom förändringsprocessen, säger Tobias Andersson, VP of Customer Development and Senior Advisor Strategy & Change på Columbus Sverige, i ett pressmeddelande.
Fakta
Framgångsfaktorer för en lyckad digital transformation enligt Tobias Andersson:
• Definiera strategin och prioriteringarna
• Utse en förändringsledare i verksamheten
• Tillsätt ett projektteam med rätt personer och kompetenser
• Sätt tydliga mål och gör regelbundna uppföljningar
• Kommunicera för att skapa engagemang och förändringsvilja
Behöver bli tydligare
Endast var tredje ledningsgruppschef och var femte medarbetare anser att deras digitaliseringsprojekt har varit framgångsrika. Här kan de skilda uppfattningarna bero på brister i förändringsledningen och att ledningsgrupperna missar att kommunicera målen och resultaten med digitaliseringsprojektet, enligt rapporten. Här blir det viktigt att definiera målen och hur man ska mäta dem, samt att vara tydlig med vem som är ansvarig.