– De stora skillnaderna mellan chefer och medarbetare tyder på att cheferna inte lyckas kommunicera strategin vidare i organisationen. Många företag ser digitalisering som ett IT-projekt istället för ett förändringsprojekt, vilket leder till att transformationen blir svår att genomföra. En avgörande framgångsfaktor för att lyckas med digitaliseringen är att man tillsätter rätt resurser och kompetenser för förändringsledningen. Då kan man på bästa sätt kan leda och stödja medarbetarna genom förändringsprocessen, säger Tobias Andersson, VP of Customer Development and Senior Advisor Strategy & Change på Columbus Sverige, i ett pressmeddelande.
Fakta
Framgångsfaktorer för en lyckad digital transformation enligt Tobias Andersson:
• Definiera strategin och prioriteringarna
• Utse en förändringsledare i verksamheten
• Tillsätt ett projektteam med rätt personer och kompetenser
• Sätt tydliga mål och gör regelbundna uppföljningar
• Kommunicera för att skapa engagemang och förändringsvilja
Behöver bli tydligare
Endast var tredje ledningsgruppschef och var femte medarbetare anser att deras digitaliseringsprojekt har varit framgångsrika. Här kan de skilda uppfattningarna bero på brister i förändringsledningen och att ledningsgrupperna missar att kommunicera målen och resultaten med digitaliseringsprojektet, enligt rapporten. Här blir det viktigt att definiera målen och hur man ska mäta dem, samt att vara tydlig med vem som är ansvarig.
publicerad 26 september 2024