Sex av tio företagsledare har reviderat sina tillväxtstrategier för att anpassa sig till de rådande förhållandena. Många riktar fokus mot AI-investeringar, trots viss oro kring etiska och säkerhetsrelaterade utmaningar, skriver Voister.
Investeringar i ny teknik driver tillväxt enligt svenska vd:ar
Digitalisering & IT
Trots ekonomisk osäkerhet och geopolitiska risker ser svenska vd:ar teknikinvesteringar som vägen framåt för tillväxt, enligt en ny rapport från KPMG.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Rapporten, som kartlägger svenska vd:ars syn på omvärldsutmaningar, arbetsplatsfrågor och hållbarhet, visar en försiktig optimism. Totalt åtta av tio svenska vd:ar ser ljust på tillväxten i sina respektive branscher, en siffra som är något högre än det globala genomsnittet. När det kommer till det egna företagets tillväxt är dock svenska företagsledare något mer reserverade jämfört med sina europeiska kollegor; 72 procent är positiva, jämfört med 82 procent i Europa.
Teknikfokus i framtidsplanerna
Svenska vd:ar ser geopolitiska och politiska osäkerheter som det största hotet mot tillväxt, en oro som de uttrycker i högre grad än sina internationella motsvarigheter. Samtidigt pekar de ut investeringar i ny teknik som en viktig del av tillväxtstrategin. 68 procent av svenska företagsledare planerar att satsa på ny teknologi, medan 32 procent lägger fokus på kompetensutveckling för att möta framtidens krav. Generativ AI står högt på agendan – där 64 procent av de svarande vd:arna lyfter AI som en högsta investeringsprioritet. Men många uttrycker även en viss stress kring dess integration.
– Den snabba utvecklingen inom generativ AI skapar stress hos våra företagsledare och det är lätt att fastna i frågor som rör säkerhet och etik vilket medför att omställningstiden blir längre. Jag har stor förståelse för den stress det kan medföra att implementera ny teknik. Att fokusera på och våga ta sig an generativ AI är viktigt för att säkerställa konkurrenskraften – det är en möjlighet som vi inte har råd att missa, kommenterar Christoffer Sellberg, Head of clients and markets, KPMG Sverige.