För ungefär två år sedan började Sophia Johansson, vd på kaffeföretaget Zinzino, att ana oråd. En medarbetare hade börjat få svårt att klara jobbet i perioder, men till en början var det bara de små subtila tecknen som kollegorna lade märke till. När Sophia Johansson konfronterade den anställda fick hon som svar att det bara dracks lite till och från på semestern. Som vd erbjöd hon personen rehabiliteringshjälp direkt men den anställda svarade att nej, nej, det fixar jag själv.
Snart blev det värre. Medarbetaren började missköta sina arbetsuppgifter och kom en dag onykter till jobbet. Då hade det gått snart ett år sedan de första orosmolnen dök upp på himlen.
– Även om jag har drivit personalfrågor i 15 år så är det här ingenting man tänker så mycket på innan man själv ställs inför det. Men nu blev vi tvungna att konfrontera direkt. Först skickades personen hem och sedan hölls ett uppföljande samtal följt av många fler samtal, säger Sophia Johansson.
Ta hjälp!
Något som hon tipsar om är att inte se sig själv som nog kompetent att handskas med en så tuff fråga utan istället våga ta hjälp utifrån. Zinzino tog hjälp av Alna. Den första kontakten skedde när Sophia Johansson ringde och berättade att de kanske hade en medarbetare på företaget som var alkoholist.
– Men då sa de att det kan du inte veta. Det är lätt att man som vd eller chef tar sig stora friheter att tolka men vi fick lära oss att man inte ska ställa diagnos. Och i slutänden blev diagnosen inte heller alkoholist utan personen hade psykiska problem, berättar Sophia Johansson.
Hon fick också lära sig att signalerna för en person som har alkohol- och drogproblem kan vara exakt desamma som för någon som är stressad. Det kan alltså lika gärna vara något annat som ger upphov till den där magkänslan du har som vd.
Konkret policy
Nästa steg blev att personen tackade ja till hjälp och fick gå i terapi och regelbundna läkarkontroller. Tyvärr räckte det inte hela vägen och idag arbetar inte personen kvar. Men Sophia Johansson tror att personen kände att det blev ett bra avslut och att rätt stöd gavs. Verksamheten i stort har också haft nytta av lärdomarna. Tillsammans med Alna jobbar Zinzino nu med att ta fram en drogpolicy för hela verksamheten med konkreta, praktiska exempel, då den tidigare var alltför flummig, påpekar Sophia Johansson. Dessutom har de fått hjälp med att utbilda ledningsgruppen.
– Många frågor har väckts för mig. Om vi ska ha firmafest, kan jag bjuda på alkohol då? Svaret är att alla är vuxna och ta ansvar. Men har jag en policy som säger att det inte är okej att komma bakfull till jobbet så kan jag inte bjuda på alkohol om firmafesten är på en torsdag, konstaterar hon.
Något som Sophia Johansson vill dela med sig av till andra vd:ar är att ta det tuffa samtalet med medarbetaren vid minsta lilla avvikande beteende. Då blir det inte heller lika tufft som den dagen då personen kommer full till kontoret. Hon tycker också att det är viktigt att dokumentera allt som händer. Det underlättar när facket ska involveras i arbetet.
– Det var bra att ha allt nedskrivet när de kom in för då kunde vi visa på hela förloppet och de förstod bättre vad som hade hänt.