Så jobbar du med globala team

Rekrytering Framtidens arbetsmarknad saknar gränser. Det anser Daniel Eisenberg, som själv jobbar med globala team och förklarar vad man ska tänka på.

Så jobbar du med globala team
Foto: Mattias Bardå/Stock Adobe

I den moderna affärsvärlden har globala team blivit ett verktyg för företag som vill utvidga sin räckvidd och dra nytta av den internationella talangpoolen. Enligt Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel, definieras globala team som grupperingar som inte är begränsade av geografiska gränser. De möjliggör för företag att rekrytera från en större pool av talanger och anpassa sig till affärskrav som sträcker sig över olika tidszoner och marknader.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Fakta

Daniel Eisenbergs bästa tips till globala arbetsgivaren

1. Börja med en tydlig idé. ”Detta ska vi prova för att…” Vad är syftet? Lättare rekrytera kompetens? Bredda er kulturellt, bli mer internationella? Vill ni in på marknader i andra länder?

2. Fyll på med svar på frågorna: 

  • Hur ska ni anställa?
  • Var ska ni anställa (och hur ser juridiken ut i det landet)?
  • Hur ska ni betala arbetskraften?
  • Hur ska onboardingprocessen se ut?
  • Hur ska internkommunikationen gå till?
  • Hur ofta ska ni träffas fysiskt?
  • Har ni verktygen för att arbeta med folk utanför landets gränser?

3. Gör en plan. Hur ser vi på framtiden? Hur passar det globala teamet ihop med våra planer? Planen måste inte ligga fast, den kan revideras successivt.

Eisenberg arbetar själv på det sättet och har medarbetare i primärt Europa men även i Dubai.

– Så som jag bygger mitt team så är jag mest beroende av tidszoner, förklarar han. Folk som bor i Dubai ligger tre timmar plus. England ligger en timme efter. Medarbetare i Asien vänder på dygnet.

Varför ska man ha globala team? Daniel Eisenberg betonar bristen på lokal kompetens och behovet av att ha en närvaro i flera regioner för att möta affärsbehov. Men också möjligheten att kunna anställa folk man känner sedan tidigare.

– Jag har en norska som bor i Dubai och en svenska som bor i London. Jag har jobbat med tidigare och tyckte att de gjorde ett väldigt bra jobb. Eftersom jag kan erbjuda den här flexibiliteten så kunde jag rekrytera dem. Det hade jag aldrig kunnat göra annars. Möjligheten att kunna använda befintliga kontakter och möjligheten att få en större pool att jobba med är ju en stark drivkraft, säger han.

Vilken typ av bolag passar globala team för?

– Det passar alla bolag som har en ”value proposition” [värdeerbjudande, red:s anm] eller någon form av internationellt erbjudande, säger Daniel Eisenberg.

Företagskulturen är viktig

Han menar att alla verksamheter som inte är väldigt lokala kan finna fördelar med att söka bredare efter kompetens. Det kan handla om en viss typ av kompetens i ett bolag, till exempel IT-support som kan fungera från alla möjliga länder om man bara kan acceptera engelska som arbetsspråk.

Det gäller bara att hålla koll på det viktigaste så att man inte hamnar fel. Förutom ovan nämnda tidsskillnader behöver man navigera rätt i juridiken. Har du anställda i flera länder så gäller lagstiftningen i respektive land.

Med åren blir det inte lika viktigt längre att komma in till ett kontor. Själv har jag inte längre något behov av det, även om jag är en väldigt social person.

Och med anställda på distans i ett annat land blir onboarding-processen extra viktig. Kanske bör nyanställda på en ”buddy” i företaget som kan hjälpa dem in i företagskulturen. Och på tal om kultur:

– Att standardisera på engelska är ganska enkelt för de flesta bolag. Men kulturella skillnader… Hur pratar vi med varandra? säger Daniel Eisenberg.

– Man behöver inte öppna kontor i Argentina och Kanada för att det ska bli en fråga. Vi kan bara slänga in en dansk och en finne i samma team. De kommer ju från två olika planeter. Kastar vi sedan in en italienare på det så har vi en riktig utmaning. Då måste vi börja tänka på företagskultur. Hur gör man? Vad betyder det?

Afrika är nästa Asien?

Det kommer att finnas en del att diskutera och ta reda på för den arbetsgivare som vill börja rekrytera globalt. Ändå tror Daniel Eisenberg stenhårt på att detta är framtiden för många företag. Undersökningar på sistone har visat att unga i större utsträckning än äldre vill ha ett fysiskt kontor att gå till. Daniel Eisenberg tror att det är en fråga om livsfaser snarare än en generationsfråga.

– När man kommer ut i arbetslivet så vill man få en kontext. Det är ju ett sätt att lära sig att jobba, och lära sig att bli vuxen. Men det kommer till en punkt när flexibiliteten med distansarbete blir sjukt värdefull. Om inte annat när man blir förälder, säger Daniel Eisenberg.

– Och med åren blir det inte lika viktigt längre att komma in till ett kontor. Själv har jag inte längre något behov av det, även om jag är en väldigt social person.

Han ser också möjligheter för utvecklingsländer att skynda på sin utvecklingsresa genom den globaliserade arbetsplatsen. På senare år har Indien fått en skjuts av att europeiska företag har förlagt delar av verksamheten dit. Daniel Eisenberg tror på Afrika som nästa anhalt för de globala teamen.

– Man har börjat bygga supportcenter där. De är bra på franska och engelska, de har samma tidszon som Europa, arbetskraften är billig, och många där är ambitiösa och vill utbilda sig och förändra sin egen samtid. Det är jättejättefattigt, man kan inte föreställa sig hur de bor, många bor fortfarande på lergolv. Så det finns en drivkraft att förändra, säger han.

– Man gör ju världen till en lite bättre plats därför att man ger möjligheter till de som kanske inte hade haft möjligheter annars. Och det tycker jag är fint.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.