Så bygger du en innovativ och resultatdriven kultur

Ledarskap & styrning Niklas Najafi Kristensen startade Najell tillsammans med sin fru 2012. Tolv år senare står han med 40 anställda och har skapat en kultur som vill framåt i alla lägen. Här är hans nycklar till en innovativ och resultatdriven företagskultur.

Så bygger du en innovativ och resultatdriven kultur
Foto: Tom Wall.

Niklas Najafi Kristensen har uppmärksammats för att utmana konventionellt tänkande inom en traditionell bransch, och uppmuntrar en kultur där man vågar testa nya idéer. Han kallar det ett ”get shit done”-mindset och betonar vikten av ett starkt team där varje individ bidrar till den gemensamma framgången.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Niklas Najafi Kristensen har prisats som årets företagare både i Lund och i Skåne, och i oktober tog han hem andra pris i den nationella finalen – Årets Företagare i Sverige. Hans ledarskap präglas av att driva tillväxt och resultat genom nya sätt att tänka – och handlar mycket om att få saker gjorda. Ett påstående som han alltid bär med sig är citatet ”man måste hamna i ett läge där förändring är det normala”. För honom handlar det om att kunna tillföra nytt värde i organisationen.

”Leta alltid efter förbättringar” är ett av Niklas Najafi Kristensens budord. Han har med hjälp av sina medarbetare lyckats bygga en kultur där misstag uppmuntras – eftersom vi lär oss och blir bättre av dem. Foto: Tom Wall.

Som person beskriver Niklas Najafi Kristensen sig som extremt fokuserad. Han lever här och nu – något som kommit att visa bli en central framgångsfaktor.

– Jag är rätt hands on i verksamheten, säger han och fortsätter:

– För att kunna leda en grupp människor i en riktning så måste du ha en uppfattning om vad de håller på med. Ju mer man förstår vad folk faktiskt gör desto lättare är det att vara ett bra stöd. Det blir väldigt svårt om man bara styr utifrån siffror. Man måste inte vara bäst, men man behöver begripa, säger han.

Najells framgång grundar sig i en kultur där medarbetare trivs, arbetar mot gemensamma mål och där förändring är en del av det dagliga arbetet. Foto: Tom Wall.

Att anställa rätt

En viktig pelare i pusslet med att få till en organisation och kultur som hela tiden strävar framåt är att anställa rätt typ av personer. Här måste det inte nödvändigtvis vara den med högst expertis som är bäst lämpad för jobbet, menar Niklas Najafi Kristensen, utan han anställer nästan enbart på personlig drivkraft och karaktär.

Niklas Najafi Kristensens mål är att Najell alltid ska ha högt i tak – där teamet drivs av att hitta nya och bättre vägar framåt. Foto: Tom Wall.

– Vi har högt ställda mål att tävla om att vara bäst i världen. Jag tycker att en organisation ska byggas utifrån vilka människor du har i laget – och sedan se över hur du kan tillföra en struktur så att de arbetar så bra som möjligt tillsammans.

Han träffar alltid alla anställda efter att de haft sin första intervju, men pratar aldrig om rollen eller jobbet.

– Jag försöker bara förstå människan och prata om värderingar – som ska stämma överens med hur vi jobbar på kontoret.

Fakta

Niklas Najafi Kristensens budord/manifest:

  • Stärk människor – både internt och externt.
  • Leta alltid efter förbättringar.
  • Resultat är viktigare än processer. Ser du något som kan göras bättre? Ändra det eller få till en förändring.
  • Det handlar lika mycket om ansträngning och uthållighet som om affärer. Rätt insats konstant kommer att ge resultat.
  • Anta inget. Se till att alla håller sina löften.
  • Pusha varandra.
  • Gräv där du står. Vad kan göras bättre där du befinner dig just nu?
  • Jobbet är inte klart förrän allt är klart. Vänta inte på att andra ska avsluta saker du kan slutföra själv.
  • Gör du saker rätt kommer du att lära dig nya saker, ha kul och växa både individuellt och som bolag på ett lönsamt sätt.

Lyft felen

En annan del som han nämner som central i arbetet med att skapa en innovativ och resultatdriven kultur är att försöka bli av med rädslan att ha fel. Felen bör lyftas och läras av – utan att fokus läggs på vem som gjorde fel.

– På våra måndagsmöten pratar vi om något som gick bra förra veckan, om något som inte gick bra och framför allt vilka insikter vi fick av det som inte gick bra. Därifrån skapar vi fokus för kommande vecka.

Syftet är att bygga cross-cultural learning, där alla kan lära av varandras misstag men framför allt lyfta vikten av att våga göra fel – där fokus ska ligga på konkreta lösningar och lärdomar.

– Det handlar om huruvida resultatet blev bra eller dåligt. Och om det var dåligt, varför var det dåligt och hur borde vi ha gjort det här i stället?

”Get shit done”

Niklas Najafi Kristensen är tydlig med att tillväxtresan inte kunnat ske utan kulturen. Att jobba över arbetsgruppsgränser med fokus på resultat driver både tillväxt och lönsamhet – och skapar ett innovativt klimat i organisationen.

På Najell riktas fokus alltid mot resultatet och hur man bäst tar sig dit. Foto: Tom Wall.

Hela företagets vision bygger på att hela tiden hitta nya vägar till att göra saker bättre – från den första idén för tolv år sedan till hur bolaget jobbar än i dag.

– Jag har skrivit ner ett manifest, hur vill vi att vi ska vara mot varandra. Processer är viktigt men det är viktigare att få grejer gjorda och att projekt kommer i mål. Då är det viktigt att bygga strukturer med så få led som möjligt, säger Niklas Najafi Kristensen.

Fakta

Niklas Najafi Kristensens tio nycklar till ett innovativt ledarskap

  1. Var hands on.
    Styr inte bara utifrån siffror, utan skaffa dig en förståelse för vad alla håller på med. Då blir det lättare att vara innovativa och våga tänka i nya banor.
  2. Var noga när du anställer.
    Se över vilken typ av människor bolaget och arbetsprocesserna behöver. Anställ någon med rätt typ av personlighet för organisationen snarare än någon med ett felfritt cv.
  3. Acceptera och lyft saker som blir fel.
    Våga ta tillvara misstagen och se det som en lärdom i stället för ett misslyckande.
  4. Få folk att hänga ihop så mycket som möjligt.
    Sitt inte alltid i bestämda arbetsgrupper, utan uppmuntra de anställda att mixa arbetsgrupper vid fler tillfällen under dagen än bara lunchen.
  5. Lär dig att prata sist.
    Låt de anställda våga tycka kraftigt annorlunda än chefen och våga lyssna innan du pratar själv.
  6. Tänk bort dina egna upplevelser av saker.
    Försök att sätta dig själv i en position där du inte tar in personliga erfarenheter i arbetsprocessen och vågar utmana. Alla upplever saker på olika sätt och det är viktigt att inte fastna i samma tänk hela tiden.
  7. Ställ negativa frågor.
    Folk tenderar att börja med positiv feedback. Vänd på det. Ibland är det lättare för folk att vara ärliga med vad de tycker brister om frågan ställs med fokus på vad som kan förbättras.
  8. Lyssna.
    Istället för att hela tiden själv tvinga sig att tänka utanför boxen – öva på att lyssna bättre.
  9. Prata utan att skuldbelägga.
    Jobba mycket med feedback och bygg en kultur där det är okej att man inte sätter mitt i prick hela tiden.
  10. Tänk människor hela tiden.
    Var tydlig i kommunikationen och noga med att ta hand om de anställda.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.