Proffset: Så bygger du en säljande kultur – ”försäljning är en lagsport”
Säljteamet
Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen. Med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam och en kultur som driver försäljningen framåt. Lotta Broberg på Chabro förklarar hur.
22 april 2025
Malin Eijde
Lotta Broberg är en expert inom försäljning, ledarskap och kommunikation, med över 15 års erfarenhet av att coacha och utbilda säljare och ledare. Foto: Chabro
Att skapa en säljande kultur är en lagsport. Det är inte något som kan delegeras till säljavdelningen och sedan glömmas bort i ledningsgruppen. Tvärtom, menar Lotta Broberg – det måste börja i toppen och genomsyra hela organisationen.
– Försäljning är en elitidrott, och det gäller även ledarskapet. Man måste ha grundförutsättningarna på plats för att laget ska kunna prestera på topp.
Hennes modell bygger på fem grundbultar: en tydlig vision, tydliga processer, en stark medarbetarkultur, ett gemensamt kundfokus – som ger lönsamma affärer.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
– Många organisationer tror att de har det här på plats, men när jag kommer ut visar det sig alltid att det saknas viktiga pusselbitar. Säljarna vet inte hur och vad som gäller, och då faller det. Visionen och processen måste vara förankrad och förstådd av alla medarbetare, inte bara av ledningsgruppen.
Enligt Lotta Broberg är ledarskapet helt avgörande – särskilt i säljkulturer som ofta är snabbrörliga och prestationsinriktade.
– Det är väldigt vanligt att man rekryterar en duktig säljare till säljchef, men glömmer att försäljning och ledarskap är två olika kompetenser. En bra ledare är tydlig, individanpassad och bygger teamet på samma sätt som en elittränare. Dvs ledaren är den som ger stategier till försäljningen. Styr försäljningsjobbet, säkerställer att säljet är effektivt och kundsäkert utfört.
Fakta
Kom ihåg:
Enligt Gallup https://www.gallup.com/workplace/393497/world-trillion-workplace-problem.aspx är endast 23 procent av världens medarbetare engagerade i sitt arbete. Forskning visar att företag med högre engagemang också har 23 procent högre lönsamhet och 18 procent högre produktivitet än genomsnittet.
Tillit, inte tävling
Det handlar, menar hon, inte om att ta bort det individuella ansvaret – men om att bygga strukturer som gör att teamet fungerar som helhet. Hon drar paralleller till idrotten.
– Det här är en lagsport. Visst, man kan ha några toppsäljare som spjutspetsar, men då måste man också ta tillvara deras ’best practice’ så att hela laget blir bättre.
Med det menar hon att det absolut är bra med några stjärnor, men det räcker inte att de presterar bra på egen hand. Om deras arbetssätt (”best practice”) – alltså de metoder, rutiner eller strategier som gör dem framgångsrika – inte sprids till resten av teamet, så utvecklas inte helheten. Med andra ord: det som de bästa säljarna gör bör inte stanna hos dem själva, utan delas så att fler i teamet kan ta efter och höja sin nivå. Det är ett sätt att systematiskt förbättra hela organisationens försäljningsförmåga.
Vi behöver skapa trygghet och stolthet hos säljarna. Då orkar man hålla uppe tempot även när det blåser.
För att lyckas krävs en lärande kultur där det är tillåtet att be om hjälp, dela erfarenheter och utvecklas tillsammans. Lotta Broberg efterlyser mer trimmning av processer, individanpassat ledarskap samt regelbunden utvecklande uppföljning.
– Vi behöver skapa trygghet och stolthet hos säljarna. Då orkar man hålla uppe tempot även när det blåser. Det är inte alltid lätt, men det är fullt möjligt.
”Ledarskap är inte en bisyssla till försäljning. Det kräver fokus, träning och ofta extern hjälp” menar Lotta Broberg. Foto: Press
Fallgropar – och vägen förbi
Den vanligaste fallgropen? Att säljchefer inte har tillräcklig kunskap, utbildning i ledarskap – och att de inte får tid att faktiskt leda.
– Ledarskap är inte en bisyssla till försäljning. Det kräver fokus, träning och ofta extern hjälp. De bästa tar hjälp, så våga ta hjälp! Det finns enorm potential i att släppa prestigen och tänka elitidrott – vad behöver vi för att bli ännu bättre?
Ytterligare ett hinder är otydliga processer, enligt Lotta Broberg. CRM-systemet används på olika sätt, säljprocessen, kundernas förväntan är oklara och målen diffusa.
– Ledningen upplevs säga: ’spring ut på planen och gör mål’, men man har glömt att rita upp var målen står. Det fungerar inte. Alla måste veta vad som gäller – annars blir det rörigt både för teamet och för kunden.
När kulturen väl börjar sätta sig gäller det att mäta och följa upp. Lotta Broberg rekommenderar en kombination av traditionella nyckeltal och mjukare värden.
– Resultat är så klart viktigt – lönsamhet, tillväxt, omsättning. Men under det ligger medarbetarengagemang och kundnöjdhet [NPS, reds anm]. Använd medarbetarundersökningar, NPS och följ upp regelbundet. Där får ni svaret vad som måste justeras. Det som mäts blir gjort.
Men det viktigaste, menar hon, är att hålla i, följa upp och se till att jobbet görs.
Fakta
5 grundpelare i en säljande kultur
Lotta Brobergs modell för att bygga en säljande kultur utgår från fem centrala komponenter. När dessa är tydliga och förankrade i hela organisationen ökar både försäljning och medarbetarengagemang.
1. Visionen – varför gör vi det här?
Ett tydligt ”varför” ger riktning och mening. Alla i organisationen ska kunna svara på vad företaget vill uppnå – inte bara i termer av tillväxt, utan i faktisk kund- eller samhällsvärde.
Exempel: ”Vi vill bidra till att fler längtar till jobbet varje dag.”
2. Processerna – hur gör vi det vi gör?
Säljprocessen måste vara känd, tydlig, enhetlig och förankrad. Det handlar om allt från hur leads kvalificeras till hur CRM används och hur återkoppling sker.
Tips: Skapa en enkel, visuell spelplan som alla kan följa – från första kundkontakt till avslut för denna gången. Följ regelbundet upp var de största utmaningar är.
3. Människorna – hur tar vi hand om våra medarbetare?
Individanpassat ledarskap är nyckeln. Chefer måste förstå vad varje säljare behöver för att lyckas, följa upp ofta och bygga tillit.
Praktik: Inför dagliga check-ins och veckovisa avstämningar samt skapa strukturer för erfarenhetsutbyte i teamet.
4. Kundfokus – vem finns vi till för?
Hela organisationen, inte bara säljavdelningen, behöver förstå kundens behov, utmaningar och drivkrafter. Kunden ska alltid vara i fokus i allt vi gör.
Råd: Tydliggör kundresan tillsammans med andra avdelningar, inte bara marknad och sälj. Involvera alla så de förstår sin viktiga roll i kundresan.
5. Den lönsamma affären – vad är en bra affär för oss?
Säljkultur ska inte handla om att stänga affärer till varje pris, utan att bygga rätt typ av affärer med rätt kunder under lång tid framöver.
Reflektion: Har ni definierat vilken typ av affärer ni vill ha? Vilken typ av affärer ni inte ska ha?
– Jag träffar många säljledare som berättar att det gick väldigt bra efter det justerade arbetssättet – men sedan tappade de det. De slutade göra just den där lilla grejen som tog lite extra tid, men som visade sig vara avgörande. Det är de små detaljerna som avgör.
Vil du veta mer om hur man skapar en säljande kultur i företaget? Lotta Broberg är en av talarna på VD-tidningens Affärsforum i Stockholm den 21 maj. Läs mer och boka din plats här.