Att ha ett väldefinierat varumärke räcker inte för att de anställda ska bli engagerade. Vad som krävs är ett lika delar långsiktigt som vardagligt arbete.
1. Erbjud varumärkesträning
När du tänker kompetensutveckling tänker du kanske på att medarbetaren ska tränas i de konkreta uppgifter som åligger honom eller henne. Tänk ett steg längre och se till att medarbetarna insuper varumärket, helst redan under introduktionen. Här handlar det om att inte bara besvara frågorna vad och hur utan också den kanske viktigaste frågan när det gäller att väcka engagemang: varför. De organisationer som lyckas förmedla meningsfullhet lyckas också i högre grad att engagera sina medarbetare. Ett bra sätt att förverkliga detta är genom att låta medarbetarna ta del av kundupplevelser, gärna så konkret som möjligt.
2. Kommunicera mer
Du har hört det förr, men att tydligt och konsekvent kommunicera med dina medarbetare kommer ta dig lång väg. Tänk på att det du säger ska vara äkta och verklighetsnära. Hur kan ert varumärkeslöfte användas i det dagliga arbetet i konkreta situationer? Tre-fyra vackra värdeord inramade i matsalen hjälper föga om inte medarbetarna känner att de används dagligen, både gentemot kunder, samarbetspartners och inte minst medarbetarna själva.