Här är handelns stjärnor

Affärerna Under eventet Retail Awards delade Svensk Handel ut nio priser. Bland annat tilldelades utmärkelsen Årets Ledare Lykos vd Rickard Lyko.

Här är handelns stjärnor
Årets ledare blev Rickard Lyko, vd förLyko.

Årets ledare blev Rickard Lyko,vd, Lyko

Motiveringen löd: ”Rickard är en uppskattad ledare tack vare sitt transparenta och jordnära sätt att kommunicera. Han visar riktning för organisationen och har modet att utforska nya vägar. Rickard tror på medarbetarnas förmåga, och uppmuntrar alla medarbetare att göra sitt bästa och fatta egna beslut, samtidigt som han alltid finns där och stöttar längs vägen”.

Årets digitala satsning Djerf Avenue

”Med en imponerande och handplockad projektgrupp bestående av några av de mest framstående leverantörerna på marknaden har Djerf Avenue implementerat en modern headless miljö med god skalbarhet, omnikalstöd och säkerhet. Satsning möjliggör en fortsatt kraftig global expansion, att ”Djerf Avenue-universumet” breddats med re-selling och ett helt eget socialt media har lanserats i form av Angels Avenue.” 

Årets Hållbarhet Circuit

”En mötesplats som samlar samarbetspartners kring cirkulär handel och konsumtion. I satsningen Circuit har Ingka Centres skapat en ny typ av retailbaserad destination och nav där besökaren kan lära sig om att reparera, återanvända, hyra och återvinna alla typer av produkter. En unik satsning och koncept som gör cirkulära lösningar och konsumtion tillgängliga för den breda massan. Circuit visar på ett innovativt och inspirerande sätt vägen att gå från konsument till att bli cirkulent”.

Årets internationella expansion Chimi

”Chimi har sedan start satsat på att bygga ett globalt varumärke och efter att år 2021 ha nått en omsättning på ca 100 mkr inleddes en ambitiös satsning på en ökad internationell expansion. Utanför Sverige är USA en av de snabbast växande marknaderna och i år väntas varumärket öppna sin första butik i New York.”

Årets tillväxtbolag Gårdssällskapet

”Med djurvälfärd, ekologi och hälsa i fokus har den här aktören gett sig in en av de tuffaste branscherna för e-handeln nämligen dagligvarubranschen. Genom att runda den traditionella butikshandeln har de skapat en ny affärsmodell som kopplar ihop konsumenten direkt med producenten. Försäljningskanalen är antingen genom nätet eller genom dörrknackning. Även för ett e-handelsbolag är den personliga servicen och det mänskliga mötet en del av helhetsupplevelsen. Kraftig och lönsam tillväxt med ny affärsmodell i en traditionell bransch är resultatet.”

Årets logistiklösning Clas Ohlson

”Clas Ohlson har sedan 2018 satsat på att använda butiker som lokala e-handelslager för snabbare och mer kostnadseffektiva leveranser. Idag har kedjan totalt nio så kallade ”feeder stores” i Norden som kompletterar centrallagret i Insjön. Då feeder stores har ett utökat sortiment har det även inneburit en ökad omsättning lokalt. Satsningen på feeder stores är ett bra exempel på vilken betydelse nya och innovativa logistiklösningar har på ett företags utveckling av omni channel.”

Årets butik These Go To 11

”Gedigen kunskap från turnélivet har skapat en hög kunskapsnivå! Unik service, specialistkunskaper och en ärlig ambition att hjälpa kunden med allt från plektrum till högtalarverktyg. These Go To 11 har lyckats skapa en inspirerande koppling till Sveriges musik- och kulturhistoria, i samarbete med de bästa tillverkarna. En butik som behöver upplevas!”

Årets butikssäljare Lova Lindgren, Synsam

”Med ett genuint intresse för kunden och hens behov och önskningar gör Lova alltid sitt yttersta för att möta och överträffa dem. Hon har en vilja att lära, söker själv svar på frågor och utmaningar och har tagit ett större ansvar än vad som förväntats av henne. Lovas drivkraft märks inte minst på försäljningssiffrorna där hon själv står för minst hälften av teamets försäljning på månadsbasis visar samtidigt som hon tar plats i teamet och naturligt coachar sina kollegor!”

Årets köpupplevelse Inet

”Inet har inte bara stenhårt kundfokus, de är närmast besatta av sina kunder, eller ”vänner” som de själva kallar dem. När dessutom medarbetarna är så djupt engagerade i Inets sortiment uppstår en köpupplevelse som slår det mesta. En upplevelse som utvecklas i symbios mellan medarbetare och trogna kunder som rekommenderar och finner den bästa lösningen för varje enskild person.”

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.