IKEA bäst i Sverige inom detaljhandeln

Sveriges bästa detaljhandlare har nyligen korats. I en jämförelse av 95 svenska detaljhandlare intog Ikea förstaplatsen i årets Omnichannel Index.

IKEA bäst i Sverige inom detaljhandeln
Hos vinnaren IKEA är man glada över utmärkelsen.

Utmärkelsen baseras på undersökningen Omnichannel Index 2022, som varje år tas fram av Impact, som är ett konsultföretag inom e-handel. Totalt har 277 nordiska företag analyserats baserat på 65 parametrar. Bland de företag som är bäst på att skapa en sammanhållen kundupplevelse i fysiska butiker och e-handeln gick förstaplatsen alltså till IKEA.

– De bästa svenska företagen i årets undersökning ligger klart före konkurrenterna när det gäller att ge kunderna en sömlös köpupplevelse, oavsett var de befinner sig i omnichannel-flödet. Det kan till exempel handla om AI-drivna produktrekommendationer, att kundservice känner till kundens köphistorik eller en personalisering i realtid av varje digital beröringspunkt, berättar Per-Mattias Nordkvist, vd för Impact i Sverige.

Hos vinnaren IKEA är man glada över utmärkelsen.

– Vi är glada över att ta emot utmärkelsen som bästa omnichannel-handlare i Sverige på våra IKEA-kollegors och kunders vägnar. Det betyder mycket för oss att våra kunder tycker om vår verksamhet. Utmärkelsen visar att vi är på rätt väg, och vi kommer fortsätta lyssna på våra kunder varje dag, säger Elefteria Cromlidou, Country Commercial Manager på IKEA i Sverige.

Läs mer: Engagemang viktigast för att skapa kundnöjdhet

Resultatet av undersökningen visar också att svenska handlare ligger betydligt längre fram när det gäller lojalitetsprogram jämfört med liknande företag i Danmark och Norge.

– Med totalt 90 poäng av 100 är IKEA också bäst i Sverige när lojalitetsprogrammen rankats, tätt följda av H&M och Hunkemöller. Det framgår tydligt att lojalitetsprogram har en framträdande roll hos svenska detaljhandlare. När vi tittar på de fem högst rankade i Norden inom området är fyra av fem återförsäljare från Sverige, säger Per-Mattias Nordkvist.

Undersökningens 65 parametrar spänner över fem faser i kundresan: Awareness, consideration, purchase, in-store och loyalty. Samtliga företag har besökts av mystery shoppers, som delat ut ett samlat betyg på 0–100 poäng.

 

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.