Länsförsäkringar är Årets Franchisekedja 2023

Affärerna Länsförsäkringar har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, ”Årets Nytänkare”, ”Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”.

Länsförsäkringar är Årets Franchisekedja 2023
Glada vinnare på Franchisegalan.

– Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Vi ser tydligt att företagsformen fortsätter att växa snabbt både i Sverige och internationellt, säger Johan Martinsson, vd Svenska Franchise Föreningen.

Länsförsäkringar får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2023 med motiveringen:

”Att franchise bygger på en balans mellan givare och tagare har sina utmaningar. Årets vinnare har balanserat många fler utmaningar än så och gjort det med framgång. Årets vinnare har på kort tid tagit sig till marknadsledande positioner och utmanat andra aktörer med sin genuina historia och lokala förankring.”

”Årets Nytänkare” – Kayakomat

”Genom en utvecklad automatiserad lösning som förenklar processen för både givare, tagare och kunder, har de på två år lyckats värva ett stort antal tagare, där flertalet aldrig tidigare haft en tanke på att driva företag. Med fokus på kundupplevelsen har de byggt upp en lojal kundbas och ökat sin konkurrenskraft i flera länder.”

”Årets Marknadsförare”– Ångtvättbilen

”Genom ett dedikerat och fokuserat arbete med marknadsföring, av såväl i att exponera varumärket, till att öka kännedomen på sociala medier, och där man även engagerat franchisetagarna i riktade lokala kampanjer, har man uppnått tydliga positiva effekter – sammantaget har aktiviteterna resulterat i fantastiska mätbara mål.”

”Årets CFO”– Patrik Back, Pinchos

”Det här är en mycket initiativrik CFO som bidrar till att utveckla affären och öka försäljningen. Han har under de senaste åren byggt upp en avdelning och genomfört många förändringar, inte minst så att franchisetagare kan följa sin utveckling med tydliga KPI:er. Under en tuff pandemi har den här Patrik bidragit till att inga restauranger har gått i konkurs.

”Årets Franchisetagare” – Niklas Sundberg, Electrolux Home Alingsås

”Årets vinnare har genom ett starkt ledarskap och en stark tro på franchisesystemet lyckats navigera i dessa tuffa tider på ett föredömligt sätt. Franchisetagaren har lyckats öka både tillväxten och lönsamheten i bolaget, och inte minst har han under denna tid lyckats utveckla sitt team och skapat ett otroligt starkt engagemang. Vinnaren i år är ett föredöme, både som franchisetagare och som ledare.”

”Framtidens Franchise”– WrapChamp

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Inte minst när man redan under det andra verksamhetsåret valt att ge sig ut på en internationell resa med ett tydligt mål – att bli störst i Europa. Företaget har utvecklat unika kvalitetsprocesser där såväl anläggningar som personal genomgår ett certifieringsförfarande och i stort sett all marknadsföring sker digitalt via en smart utvecklad hemsida där det är enkelt för kunden att få en uppfattning om genomförandeprocess, konceptets alla möjligheter och slutresultatet. Vinnaren av priset Framtidens Franchise är den enda kedjan i sitt slag och med service, kvalitét och teknik som ledord står man redo att förändra en hel bransch.”

”Årets Franchisebragd”– Matmissionen

”Vinnaren av Årets Franchisebragd är ett franchisekoncept som verkar inom en bransch som är väldigt traditionell och som mer eller mindre sett likadan ut i flera decennier. Denna franchisekedja utmärker sig på ett unikt sätt genom att kombinera ekologisk och social hållbarhet. Vinnarens kärnvärden består i att vara en aktör som hjälper ekonomiskt utsatta människor och samtidigt gör skillnad för klimatet genom ett nära samarbete med branschorganisationerna. Vinnaren har alltsedan starten fyllt en viktig funktion i samhället och med rådande ekonomiska situation förstärks dess plats på marknaden genom att kedjan fortsatt expanderar runt om i Sverige på fler platser för att göra skillnad för människor och klimatet.”

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.