Eva Moen Adolfsson proppar i sig en halv banan. Innan den är uppäten ligger andra halvan redan i botten av soptunnan. Så en kaffekopp och en liten skål med pepparkakor och clementiner. På väg genom fikarummet och tillbaka upp på andra våningen och kontoret hinner en av resebranschens mäktigaste ledare skoja med några kollegor om en tom chokladask, hastigt avhandla ett viktigt ämne med några andra och hälsa på en konsult. Energi är första intrycket, mycket mycket energi. Det är också ett av Resias värdeord och Eva Moen Adolfsson tycker själv att just energi är ett av de ord som ligger henne närmast om hjärtat.
– Det är mitt favoritord. Glädje är ett annat. Men glädje är för litet för att bli ett värdeord. Energi kan vara så mycket, som det vi får när vi gör bra affärer. Då blir man så nöjd att man bara vill leverera mer och mer.
Kanske beror också intensiteten på att reseindustrins peakmånad januari närmar sig. På privatsidan bokas både sommarens charterresor och preliminära julresor i slutet av året. Eller så behövs bananhalvan av den enkla anledningen att det krävs energi för att mocka barnens hästar på gården innan en hektisk vd-dag börjar och så samma procedur före läggdags. Fast det ger snarare energi, försäkrar Eva Moen Adolfsson.
Kundkontakt viktigast
Resias huvudkontor ligger på industriområdet bakom Göteborgs Centralstation. Nej, ursäkta, inte huvudkontor – servicecenter. Namnet är ett steg i utvecklingen av bolagets företagskultur och centrala värderingar. Ledningen har valt att se sig själva, inte som ett hierarkist toppstyrt huvudkontor, utan som ett stöd för alla de 400 anställda på 60 resebyråer runtom i landet.
– Vi skulle aldrig kalla oss för huvudkontor. Aldrig! Det är resebyråerna och säljarna i fokus. Allt vi gör här gör vi för att serva dem. Vi är inget utan säljarna. Det är viktigt att vi tänker att vi är ett servicecenter och att de är våra kunder när de ringer in.
Eva Moen Adolfsson sitter i en stol under en stor, avlång Sverigekarta med små nålar instuckna på orterna där Resia finns. Affärsidén är att vara en blandresebyrå med privatresor, affärsresor och kurs & konferens på små och medelstora orter för små och medelstora företag. Närheten till kunden är det viktiga, inga stora opersonliga callcenter. På Resias sajt finns foton, namn och kontaktuppgifter till alla resesäljare.
– Mycket av tänket är familjeföretag även om vi idag har en omsättning på över tre miljarder. Du och jag spelar roll.
Delegera & involvera
Att vara vitt spridda över hela landet är bra för kunden. Svårare är det att bygga en företagskultur som alla känner sig delaktiga i.
– Jag är inte nära alla 400 anställda. Hur vi ser på vår affärsidé och den tjänsten vi säljer är därför extremt viktigt.
Det första Eva Moen Adolfsson gjorde när hon började som vd 2004 efter en lång karriär som hotelldirektör, ekonomichef och andra chefsposter inom hotellbranschen var att sätta ord på det hon kallar Resiaandan. Värderingarna hade alltså funnits där länge. Men de behövde sättas på pränt.
En utökad ledningsgrupp där även försäljningsledningen ingår hjälptes åt med stöd från en utomstående konsult. Nästan ett år tog det. Utmaningen var att fånga det där som företaget stod för.
– Vi ska leverera en känsla mot kund. Frågan var hur vi skulle stärka den känslan. När orden väl var färdiga så kändes de så klockrena.
För en vd i den typen av verksamhet som Resia är blir det mindre kontroll och mer ansvar. Eva Moen Adolfsson bestämmer sig snabbt för orden ”delegera” och ”involvera” framför ”full kontroll” och ”bestämma” i Vd-tidningens antingen eller-test. Hon tror också att människor levererar och trivs bättre när de får större frihet. Men med frihet kommer stort ansvar, påpekar hon, och berättar om hur Resia följer upp att medarbetarna lever efter värdeorden energi, respekt och kompetens.
– Vi gör våra utvecklingssamtal utifrån dem. Vad gör du för att skapa respekt mellan dig och kunder, intressenter och medarbetare? Hur lyckas du leverera energi omkring dig? Och vilket ansvar har du tagit för din egen kompetensutveckling under året?
Dessutom har man värdeorden som underlag vid rekrytering och vid förvärv av utomstående resebolag. Även den ledarskapsutbildning som alla resebyråcheferna går bygger på respekt, energi och kompetens-mantrat. Och när servicecentret söker lösningar på kluriga utmaningar ute i landet så har de det i bakhuvudet.
– Kan man inte leva efter värdeorden så är det inte okej att jobba kvar på Resia, säger Eva Moen Adolfsson trevligt men bestämt.
Gör aktiva val
Men de dåliga dagarna då? När energin tryter och man är trött, seg, sur och ineffektiv? Har inte alla människor sådana dagar, även på jobbet? Eva Moen Adolfsson svarar snabbt. Det här är en av hennes paradhästar: de aktiva valen som ett sätt att hitta energi och undvika negativ stress. Kort och gott: du kan och måste välja att vara glad.
– Det är inte okej att komma sur till jobbet. Du ska ju sälja din kompetens (obs: Resia-värdeord) och vem tror du vill köpa en resa av en sur säljare? Och då har du inte en vara som du kan leverera och som jag ska betala lön för. Så du måste vara glad (obs: Resia-värdeord), du måste välja att vara glad.
Hon beskriver det som att de ser en styrka och glädje i det, att kunna välja att vilja. Självklart är det plus och minus alla dagar, så ibland får man kavla upp ärmarna lite extra och hjälpa varandra. Ge när man orkar, ta när man behöver.
Men det ska erkännas, att även om Resias vd nästan alltid är glad så är hon inte alltid det. Hon har mycket temperament och bär också på den klassiska sitta i kassa-drömmen. När det ansvarsfulla uppdraget blir tungt kan hon tänka att om hon lämnade sitt jobb skulle högarna hopa sig och köerna växa, men i en matbutiks kassa kommer det alltid någon och hjälper till när köerna blir ohanterliga. Går man därifrån får inte kunderna vänta i timmar.
– Men så tänker jag plus och minus med det och plus och minus med det här. Och så gör jag ett aktivt val. Jag måste inte ha det här jobbet. För mig är det här med att göra aktiva val ett verktyg för att undvika att drabbas av negativt stress under en längre period, säger hon.
Hon har också gjort ett aktivt val att barnen ska få ta mycket tid. För de och deras hästar ger energi. Hon hjälper dem mycket med att sköta hästarna och att lasta och fixa inför träningar och tävlingar.
Ingen makt
Ett annat sätt att undvika stress är att inte se sig som herren på täppan i en toppstyrd hierarki. Trots att hon har blivit utsedd till en av näringslivets mäktigaste kvinnor av Veckans Affärer (”synd att det ska behövas en sådan lista idag”) ser hon sig inte som någon med makt. Det är något för politiker, ordet passar inte in i näringslivet, resonerar hon. Men hon är helt på det klara med att hon påverkar många människor, är ödmjuk till det och vill ta ansvar för den rollen.
– Det är tveklöst att jag är ledare. Men jag menar att varje person är precis lika viktig även om vi har olika roller. I samhället finns en statussyn som beror på hur högt upp man är i en hierarki. Jag ritar inga organisationscheman som jag vänder på eller sätter mig själv i mitten, det är inte där det sitter.
Eva Moen Adolfsson vill leda ett företag där det inte är ett misslyckande att kliva ned i sin yrkesroll eller åt sidan. Människor ändras och även var de passar bäst för tillfället. Eva Moen Adolfsson tror att hon fått sin människosyn hemifrån, med modersmjölken. Som yngst av tre systrar upplevde hon aldrig att något var tjejigt eller killigt, det gjordes inga värderingar av deras val så länge de gjorde det de ville. Hon tycker också att hennes föräldrar förmedlade en otrolig respekt för andra människor.
– Men bara för att jag har med mig det här så hamnar jag inte automatiskt i företag som har samma syn. Jag har sett och upplevt vad jag inte tycker är rätt sätt. Då är det extremt häftigt att få jobba i ett företag där jag känner att ägarnas syn och värderingar stämmer överens med mina egna.
Uppåtgående trend
Resia verkar i en minst sagt omvärldskänslig bransch. Att ha koll på förändringar i omvärlden är viktigt för att kunna ändra utbud och utveckla företaget vidare. Resia har ingen trendanalytiker, det är resebyråerna som fyller den rollen genom årliga resebarometrar som visar vad kunderna frågar efter. Det är inte spännande läsning. Mallorca, Kanarieöarna och Thailand, dit hon själv åker med familjen i vinter. När flyget kommer på tal ligger förstås en annan omvärldsfråga, miljön, där och kokar. Eva Moen Adolfsson önskar är att efterfrågan trycker på teknikutvecklingen för att minska utsläppen av växthusgaser.
– Den efterfrågan finns inte ännu. Kunderna frågar inte vilket flygbolag som är mest miljövänligt när de ska resa. Det vi kan göra är att försöka påverka flygbolagen och att hjälpa företagen vi samarbetar med att göra bättre miljöval.
Resebranschen är också en extremt konjunkturkänslig bransch. Går företagen dåligt blir det mindre affärsresor och konferenser. Och får människor lägre lön, blir arbetslösa eller bara lite mindre i plånboken kan semestern lätt bli något som ryker eller som man styr om från en kanarieö till en svensk skärgårdsö.
Men trots att marknaden och resten av världsekonomin sjönk 2009 som en läckande eka lyckades Resia ösa med skopan tillräckligt snabbt. Företaget har aldrig gått med förlust. En av förklaringarna är att verksamheten vilar på tre ben med både privat-, affärs- och konferensresor.
– Men jag tror också att det beror på kraften man får från det här med värderingarna och att alla känner att det finns en samsyn.
Men visst påverkades de negativt. I december 2008 gav en av ägarna i styrelsen beskedet att de skulle vänta med att säga upp personal. De hade råd med det. De lät till och med toppmånaden januari passera.
– Det gjorde att vi fick ekonomisk effekt av uppsägningarna senare än de flesta, men samtidigt kunde vi låta någon gå ned på deltid istället för att de slutade helt. Vi behöll kompetensen och hade kvar den när det vände, säger hon och hänvisar till året 2010 då resemarknaden växte med åtta procent medan Resia seglade upp på 18 procent.
En annan förklaring tror Eva Moen Adolfsson handlar om det hårda arbetet. Och totalt säljfokus.
– Vi jobbar extremt hårt och systematiskt. Sälj, sälj, sälj, alltid sälj. Vi sitter inte och väntar på samtal utan säkrar morgondagens affärer. Vi är ett bolag byggt på entreprenörskap.