
Sedan coronapandemin bröt ut har många svenskar jobbat på distans och de vill fortsätta göra det.
Digitalisering & IT
Tillgång till bra mjukvaror är väsentligt för att anställda ska vara produktiva och inte säga upp sig. Det har blivit ännu tydligare under coronapandemin. Uppdaterad information i realtid är kanske det viktigaste kravet.
Sedan coronapandemin bröt ut har många svenskar jobbat på distans och de vill fortsätta göra det.
Mellan februari och april 2020 steg andelen distansarbete med 400 procent, från 14 procent till 59 procent enligt en undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Tele2. Samma undersökning visar att trenden håller i sig. Under november jobbade man i snitt 60 procent av sin arbetstid hemifrån och 94 procent av de som har möjlighet att arbeta hemifrån gör det då och då. När Coronarestriktionerna har släppt vill de som har möjlighet spendera 36 procent av sin arbetstid på distans, vilket motsvarar ungefär 2 dagar i veckan. Det innebär att svenskarna vill jobba 250 procent mer hemifrån än vad de gjorde innan pandemin.
– Det här innebär att många måste förlita sig på tekniklösningar för att hålla kontakten med kollegor och kunder. Trots det har de inte ofta mycket val vad gäller vilka tekniklösningar de kan använda. I många fall är de övergivna i sina hem med krångliga gamla mjukvaror eller appar som inte fungerar på deras klientenheter. Och det är svårt att få hjälp från IT-avdelningen, säger Raymond Hüner, försäljningschef Norden och Benelux på IT-företaget Freshworks.
Problemen visar sig i ett läge då det är viktigare än någonsin att tekniklösningar fungerar klanderfritt. Negativa upplevelser har stor påverkan på anställdas motivation och engagemang. En undersökning utförd av Freshworks visar att dåliga mjukvaror är en stor anledning till att anställda slutar. Hela 24 procent av deltagarna i undersökningen säger att mjukvaror som de inte gillar att använda får dem att vilja säga upp sig. Bland de som är födda från början av åttiotalet till slutet av nittiotalet är andelen 30 procent.
– Andra undersökningar visar att vilka mjukvaror och andra arbetsverktyg som finns tillgängliga är viktiga för att locka kompetent personal till företag. Det finns flera saker att tänka på för att få till en mix av mjukvaror som folk trivs med. Det mest uppenbara kravet, och antagligen det som mest sällan uppfylls, är att få tillgång till information i realtid. Snabbt. Direkt. Alltid, berättar Raymond Hüner.
Folk är vana vid uppdateringar i sina privatliv, från bekantas semesterresor även om det är ont om sådana just nu, om nyheter, om trafiksituationen, med mera. Undersökningar visar att 53 procent av mobilanvändarna på webbsajter överger sajterna om det tar längre än tre sekunder för dem att laddas.
– Kraven på omedelbar tillgång i privatlivet gör att vi förväntar oss den även i yrkeslivet. Det innebär inte att företag ska förse sina anställda med de senaste smartmobilerna för att ringa telefonsamtal. Det innebär att se till att anställda får samma smidiga upplevelse av att använda mjukvaror i jobbet som när de tittar på en tv-serie på Netflix, säger Raymond Hüner.
Så långt anställdas upplevelser som påverkar dem själva direkt.
– Lägg till det att beslutsfattande förbättras av bättre verktyg för samarbete och att relevant information finns tillgänglig direkt. Personal som har tillgång till de mjukvaror de behöver blir mer produktiva.
Raymond Hüner konstaterar att ett ofta förbisett sätt att öka de anställdas tillfredsställelse med de mjukvaror de använder är att involvera dem i valen av mjukvarorna. Freshworks undersökning visar att anställda som får vara med i sådana beslut känner sig mer respekterade (60 procent), att de anser sig kunna sköta arbetet bättre (40 procent) och att arbetsmoralen förbättras (43 procent).
– Företag som inte funderar på de här sakerna framöver kommer att få problem. De kommer inte att uppnå den fulla potentialen vad gäller produktivitet och ekonomiska resultat, avslutar Raymond Hüner.