5 tips för att bygga nätvek med LinkedIn

Nätverksbyggande Under coronakrisen har det digitala nätverkandet nått nya höjder. Här kan LinkedIn vara ett bra verktyg för att lyckas nå nya kunder och nya samarbetspartners, men då gäller det att göra det på rätt sätt.

5 tips för att bygga nätvek med LinkedIn
LinkedIn är ett bra sätt att bygga nätverk på.

Innan man skapar sin LinkedInprofil gäller det först att tänka igenom vilket syfte man har med sin närvaro på LinkedIn.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Sidan måste anpassas så att den passar in i företagets strategi för hur man kommunicerar med kunderna i sociala medier och andra digitala kanaler, säger Johan Åberg, vd för Nivide som specialiserat sig på att hjälpa företag med digitala strategier.

När det gäller nätverkandet på LinkedIn tycker han att man som vd ska vara öppen för att skapa kontakt med personer som man inte känner för att bredda sitt nätverk eller skapa kontakt med nya kunder och samarbetspartners.

– Syftet med nätverkande är att lära känna nya personer och fördjupa befintliga relationer. Vore det inte konstigt att komma till en nätverksträff tillsammans med dina kollegor och enbart prata och umgås med dem?

Personliga förfrågningar

Han betonar att nätverka på LinkedIn inte handlar om att dialogen ska föras på LinkedIn, utan kanalen är ett sätt att hitta och inleda professionella relationer.

Johan Åberg tycker att man alltid ska skriva en personlig kontaktförfrågan där man kortfattat berättar vem man är och varför man vill skapa kontakt.

– Detta är något många missar, men bara genom att anpassa sin kontaktförfrågan kan man få den att stå ut från mängden och undvika att kontaktförfrågan blir nekad. Man ska aldrig använda ett förinställt eller tomt meddelande när man bjuder in personer till sitt nätverk. Särskilt viktigt är det när man bjuder in någon som får många inbjudningar.

Utbilda nätverket

Om man vill börja publicera fler statusuppdateringar anser Johan Åberg att man bör fokusera på innehåll som kan hjälpa, inspirera och utbilda sitt nätverk och den målgrupp man vill nå, exempelvis potentiella kunder.

Johan Åberg tycker att vd:n ska engagera sina medarbetare i företagets digitala närvaro?
Johan Åberg tycker att vd:n ska engagera sina medarbetare i företagets digitala närvaro? Johan Åberg tycker att vd:n ska engagera sina medarbetare i företagets digitala närvaro?

– Ett vanligt misstag som många gör är att de pratar alltför mycket om sina egna produkter och tjänster vilket LinkedIn inte är ett bra forum för. Istället bör man reflektera över vilken kunskap man själv besitter som nätverket kan ha nytta av. Jag publicerar exempelvis regelbundet tips, inspiration och idéer kring digital kommunikation som är mitt expertområde.

Han tycker också att vd:n ska engagera sina medarbetare i företagets digitala närvaro?

– Engagemang kan ske på flera olika sätt – exempelvis genom att medarbetarna bidrar med sin kunskap till artiklar och innehåll eller själva hjälper till att dela innehåll i sina sociala nätverk, avslutar Johan Åberg.

Fakta

5 tips vid nätverksbyggande på LinkedIn.

  1. Tänk igenom hur din närvaro på LinkedIn passar in i företagets kommunikationsstrategi.
  2. Skapa kontakt med personer du inte känner för att bredda ditt nätverk.
  3. Skicka personliga inbjudningar för att öka sannolikheten att få kontakt.
  4. – Sälj inte, utan utbilda ditt nätverk för att upplevas som relevant och intressant för din målgrupp.
  5. Engagera medarbetarna i arbetet på LinkedIn för större genomslagskraft.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.