− Vi är varandras arbetsmiljö därför är en god dialog mellan chef och medarbetare nyckeln för att lyckas säkerställa en hälsosam arbetsmiljö och i förlängningen en hållbar och effektiv organisation, säger Tomas Backström, professor i innovationsteknik och projektledare vid Mälardalens Högskola.
5 tips för att säkra välbefinnande och en god arbetsmiljö
HR & Arbetsmiljö
I ett forskningsprojekt på Mälardalens Högskola har forskare kommit fram till ett resultat som ska bidra till förbättrad hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen. Här ger de 5 tips för att säkra en god arbetsmiljö.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Sedan 1989 finns det ett lagkrav i Europa om att verksamheter behöver arbeta med den psykosociala arbetsmiljön och att genomföra riskbedömningar. Dessa lagkrav förytligades i Sverige med den nya föreskriften OSA (organisatorisk och social arbetsmiljö) som kom i mars 2016. Det finns tydliga exempel på att den psykosociala arbetsmiljön kan leda till ökade risker för bland annat depression, ångest, sömnproblem och utmattningssyndrom. Försämrad arbetsmiljö leder ofta i sin tur till minskad produktivitet och stora kostnader. I forskningsprojektet har forskarna fokuserat på förebyggande arbete.


