Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

5 tips på hur du förbättrar arbetsmiljön hemma

HR & Arbetsmiljö Hemmakontoren är sällan optimerade för långa arbetsdagar och hälsan får med tiden stryk av det. Med små och enkla åtgärder kan stora förbättringar i synergonomin åstadkommas. Synoptik ger här tipsen på vad man ska tänka på när du distansarbetar.

5 tips på hur du förbättrar arbetsmiljön hemma
 Förutom att ofta ta korta pauser handlar det mycket om synergonomin. Foto: Adobe Stock

Sedan i våras har många helt eller delvis arbetat hemifrån för att minska spridningen av Corona, och nu är det högst aktuellt igen – rekommendationerna är att arbeta hemma i möjligaste mån.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Arbetsmiljöverket har under lång tid arbetat med frågor kring arbetsmiljön vid skärmen. Synergonomin är en viktig del vid ett bra skärmarbete och den frågan blir än mer aktuell vid hemarbete där miljön inte är anpassat till arbete.

– Att arbeta hemifrån en dag i veckan och sitta vid köksbordet med den lilla laptop-skärmen brukar fungera alldeles utmärkt. Men när du sitter där ofta, under längre tid är det ett antal saker man bör tänka på för att inte hälsan ska ta stryk av hemarbetet, säger Stina Lönn, chef för klinisk utveckling på Synoptik.

Vid hemarbete förändras många rutiner. Exempelvis försvinner de naturliga pauserna som både kroppen och ögonen behöver. Det tillsammans med belysning som inte är anpassad gör att arbetsmiljön hemma måste ses över för att fungera i längden.

– Förutom att ofta ta korta pauser handlar det mycket om synergonomin. Ser vi inte bra så spänner vi oss och ändrar på kroppens hållning för att kompensera, det leder i längden till belastningsproblem och spänningshuvudvärk som i längden kan påverka din syn och svårigheter att fokusera på nära håll, avslutar Stina Lönn.

Tips på hur du förbättrar din arbetsmiljö hemma:

1. Ha vid behov en lampa på bordet som lyser upp bordsytan.

(Ställ lampan till vänster om dig om du är högerhänt, vise versa om du är vänsterhänt – så undviker du att armen skuggar dina dokument.)

2. Om möjligt ta hem din bildskärm, tangentbord, stol och bildskärmsglasögon från kontoret.

3. Hitta ett sätt så att du kan höja bildskärmen så att blickvinkeln mot mitten av skärmen är cirka 20 grader nedåt.

4. Se över dina skärminställningar – en stor bokstav (versal) ska vara minst tre millimeter hög på 70 centimeters avstånd.

5. Ta korta pauser ofta för att både sträcka på kroppen och låta ögonen fokusera längre bort än på bildskärmen.

Läs mer om synergonomi hos Arbetsmiljöverket

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.