Svenskarna bäst förberedda på hemarbete i Europa

Digitalisering & IT En ny studie visar att svenskarna var bäst förberedda på hemarbete i Europa.Men det var fortfarande bara varannan svensk som hade bra förutsättningar för detta när krisen slog till. Därmed finns det en stor förbättringspotential att ta tillvara på.

Svenskarna bäst förberedda på hemarbete i Europa
Några månader in i krisen talar allt fler om hemarbete som det nya normala.

Många kontorslokaler har stått mer eller mindre tomma sedan mitten av mars, då datorskärmar och kontorsstolar på kort tid skulle installeras runt om i landet på både matbord, i arbetsrum och barnkammare, men också på landställen och i friggebodar. Några månader in i krisen talar allt fler om hemarbete som det nya normala. Men hur har anställda på svenska företag upplevt omställningen och hur ser deras förutsättningar för ett effektivt arbete hemifrån ut egentligen? Det undersöker SAP Concur i en stor studie som har genomförts i Sverige och flera andra europeiska länder.

Sverige, tätt följd av Danmark, fick de högsta sifforna i studien och var bäst förberedda i Europa när krisen slog till och utmaningen var att snabbt flytta arbetsplatsen in i hemmet. Detta i kontrast till Sydeuropa som uppmätte de lägsta siffrorna.

– De nordiska länderna, och däribland Sverige, har länge legat i framkant i digitaliseringen. På så vis är inte denna topplacering någon överraskning, men jag tror ändå att det kan vara förvånande för många att nästan varannan anställd i Sverige ändå inte var redo för hemarbete. Detta bör ses som en ögonöppnare för företagsledare, speciellt när den situation vi befinner i oss nu kan bli långvarig. Därför är det viktigt att se till att dina medarbetare får så bra förutsättningar som möjligt för arbete hemifrån, säger Christian Nilsson, Sverigechef på SAP Concur.

Svenskarna var inte bara bäst förberedda på att jobba hemifrån, de är även mest självständiga. I Sverige är det 31% som får ta eget ansvar för inköp av utrustning till hemmakontoret, vilket är den högsta siffran i Europa. Detta öppnar för frågor kring hur alla dessa utlägg ska hanteras.

En femtedel (19%) av svenskarna har inte blivit informerade hur de ska hantera utlägg för hemmakontoret och motsvarande andel (20%) svarar att de inte får göra några inköp över huvud taget. Samma trend syns i övriga Europa.

– Jag tror att det kan vara en bra idé för många företag att se över sina policys för inköp och utläggshantering. Många medarbetare vet inte hur de ska hantera utgifter för inköp av exempelvis skrivare, papper eller annan utrustning till hemmakontoret, berättar Christian Nilsson och fortsätter:

– Här finns en uppenbar förbättringspotential genom att satsa på digitalisering och automatiserade processer. Därigenom besparar du inte bara dina anställda från onödig osäkerhet, du gör också arbetsdagen betydligt mer hanterbar för de många revisorer där ute som idag får hantera betydligt fler utlägg än vanligt, avslutar han.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.