4 framgångsbeteenden hos vd:ar – som alla kan lära sig

Vd-rollen Vad utmärker en framgångsrik vd? En forskningsanalys från konsultföretaget ghSMART pekar ut fyra affärsbeteenden som skiljer ut de mest effektiva vd:arna. Och det bästa är att dessa fyra framgångsskapande beteenden går att lära ut.

4 framgångsbeteenden hos vd:ar – som alla kan lära sig
Foto: Stock Adobe

Stereotyperna om en skicklig vd kan vara helt fel. Det framgår av en forskningsanalys från konsultföretaget ghSMART. Forskningsledaren Elena Botelho berättar i Harvard Business Reviews podcast från 26 december 2023 att idén om de mest effektiva vd:arna är extroverta till sin personlighet. I själva verket tyder forskningsresultaten på motsatsen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– När vi gjorde vår analys delade vi in vd:ar i tre kategorier. Uppfyllde de förväntningarna? Överträffade de förväntningarna? Eller underpresterade de? Och vi fann att i gruppen av vd:ar som överträffade förväntningarna, fanns en något högre andel introverter, berättar Elena Botelho i HBR:s pod.

Det ska dock inte tolkas som att introverter är bättre vd:ar. För de beteenden som gör en vd framgångsrik är beteenden som alla kan lära sig, förklarar Elena Botelho.

Beslutsam – och anpassningsbar

Så vilka är då de vinnande beteendena? De handlar inte om att vara ”likaeable” eller välutbildad, utan om rena karaktärsegenskaper. Det handlar om att våga fatta beslut även fast det blir fel ibland. Det handlar om att vara drivande och engagerad i att förstå företagets intressenter, och få ihop både medarbetare, kunder och ägare i en gemensam vision. De är pålitliga i hur de levererar sina resultat, och lägger stor vikt vid att vara just pålitliga och stabila, att det går att räkna med dem.

Och, de kan anpassa sig och sin verksamhet när det sker misstag och eller när affärslandskapet förändras. Paradoxalt nog är alltså både beslutsamhet och anpassningsförmåga viktiga egenskaper hos en effektiv vd.

– När du agerar snabbt kan det hända att du gör misstag. Det är sällan ödesdigra misstag. Och förmågan att anpassa sig, antingen för att du måste ändra kurs som ett resultat av att ha tagit fel beslut, eller anpassa sig till miljön och de möjligheter och risker som presenteras för dig, är verkligen avgörande, förklarar Elena Botelho.

Utbildning är oviktigt

Allt som allt visar forskningsstudien att de beteenden som gör vd:ar framgångsrika, är beteenden som alla kan jobba på. Det handlar inte om medfödda egenskaper eller privilegier, utan om beteenden som alla kan dra nytta av att förfina hos sig själva, menar hon:

– Det är aldrig för tidigt och aldrig för sent för något av dessa beteenden. Och det finns gott om möjligheter att öva på dem I ditt vardagsliv.

Studien visade också att det inte var någon skillnad på vd:ar som gått på prestigeuniversitet och vd:ar som saknade högskoleutbildning. Även mycket framgångsrika vd:ar i stora och lönsamma bolag, oavsett bransch, kunde lika gärna sakna eftergymnasial utbildning som att ha gått på ett Ivy League-universitet. Ett faktum som Elena Botelho kallar för ”deprimerande” i podden. Detta eftersom charmiga och extroverta vd:ar med fin utbildning har större chans att bli rekryterade.

– Det vi fann är, att de egenskaper som hjälper dig att få jobbet, faktiskt inte är de egenskaper som hjälper dig att lyckas eller misslyckas i jobbet, konkluderar hon.

Fakta

4 beteenden hos toppresterande vd:ar

  1. De är beslutsamma. De har insikt om att de inte kan vänta in den optimala informationsnivån och att ett felaktigt beslut ofta är bättre än inget beslut alls.
  2. De går in för att påverka. De är engagerade i att förstå intressenterna – kunder, medarbetare och ägare – och deras prioriteringar. Och de arbetar för att samordna dem kring ett mål om värdeskapande.
  3. De anpassar sig på ett proaktivt sätt. De håller ett öga på framtiden, har långsiktiga mål och betraktar misstag som möjligheter till att lära sig.
  4. De levererar resultat på ett stabilt sätt. De fullföljer sina åtaganden och vill vara pålitliga.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.