Prisade vd:n Malin Kindstedt:” Vi kallar det kollektiv intelligens”

Ledarskap Hon anser att en vd måste känna passion till affären, kunderna och verksamheten, och jobbar mycket med teamet. Årets vd för små företag, Malin Kindstedt på ALFRED Consulting AB, berättar för Vd-tidningen om sin syn på ledarskap.

Prisade vd:n Malin Kindstedt:” Vi kallar det kollektiv intelligens”
Foto: Stock Adobe/ALFRED

Och grattis till utmärkelsen. Vad betyder den för dig?

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Tusen tack. Jag blir så stolt, glad och oerhört berörd över att bli tilldelad utmärkelsen årets vd 2023. Det är ett fint kvitto på hela team ALFRED:s passionerade arbete tillsammans med våra fantastiska kunder.

Fakta

Juryns motivering

Små företag: Malin Kindstedt, ALFRED Consulting AB

”Årets vd för små företag är en inspirerande och omtänksam ledare med en god förmåga att förankra företagets kultur och värderingar hos de anställda. Genom en stark tro på individens potential får pristagaren sina medarbetare att växa som människor och samtidigt arbeta tillsammans som ett lag.

Med ett passionerat och visionärt ledarskap har Årets vd för små företag visat att det går att utmana en konservativ bransch genom att främja jämställdhet och hållbarhet, och ändå uppnå en god lönsamhet.”

Lite off topic, men varför heter ni ALFRED?

– Bra fråga! Det betyder extraordinär rådgivare på gammal-engelska. Det är viktigt för oss att i alla delar av byggprocessen kunna agera som rådgivare åt våra beställare och kunder.

– När vi startade företaget så var det viktigt för oss att hitta ett namn som andas personlig, genuin och stack ut i vår bransch, vilket vi fann i namnet ALFRED. Det skapar en nyfikenhet. Det är underbart nu när varumärket har fått leva några år och våra kunder som vi arbetat med en längre tid ringer och säger: ’Vi behöver en ALFRED’, och med det menar de en passionerad och engagerad konsult som har rätt kompetens och erfarenhet för uppgiften eller projektet, och som de vet kommer att göra det lilla extra för att verkligen få till den leverans som vår kund efterfrågar.

Ni har visat att det går ”att utmana en konservativ bransch genom att främja jämställdhet och hållbarhet, och ändå uppnå en god lönsamhet” står det i motiveringen. Berätta!

– Vi gynnas av mångfald i företaget och jobbar stenhårt med att verkligen vara jämställda och hållbara. Det är en viktig del i vår resa som tillväxtbolag och vi har även från start investerat tid i att skapa trygga och starka ledare. Våra ledare måste kunna känna en trygghet att kunna vara goda förebilder, att våga gå i fronten och att vara modiga och att ingjuta mod i alla våra medarbetare.

– Vår vision och målsättning har sedan start varit att anställa människor med olika bakgrund och kompetenser som tillsammans hittar rätt förutsättningar och lösningar för att skapa långsiktiga och mer hållbara projekt och investeringar för fastighetsägare, vilket har varit mycket framgångsrikt med en hög efterfrågan av våra kunder. Detta sätt att bygga en organisation på är unikt då projektledningsföretag i branschen av tradition har övervägande medarbetare med liknande bakgrund såväl akademiskt som med sin tekniska kompetens. Vi kan kombinera kompetenser och erfarenheter för att sätta samman bästa möjliga teamet i varje enskilt projekt. Det är en unik styrka! Vi kallar det kollektiv intelligens.

– Dessutom arbetar vi väldigt mycket med lagbygget och utveckling på både individ och gruppnivå. Vi har sedan start av företaget ett nära samarbete med ledarskapsutbildare som utmanar och hjälper både ALFREDs ledningsgrupp och medarbetare att nå sin maximala potential och kontinuerligt utvecklas.

Hur jobbar du med företagskultur?

– Genom att ha en tydlig vision som samlar laget. Att skapa ”rätt kultur” väger tyngre än alla strategier tillsammans. Vi har ett antal kulturpunkter som är gemensamt framtagna, som det går att relatera till och som är konkreta. Det är viktigt att ledare föregår som goda exempel och att vi lever som vi lär och har högt i tak. Tar oss tid att lyssna på varandra och prata med varandra och ha kul tillsammans.

– Det har varit viktigt för oss att i vår tillväxt bibehålla den entreprenöriella kulturen och andan, vara det ’lilla och personliga företaget’ för våra kunder och samarbetspartners. Vår företagskultur måste gå hand i hand med vårt viktiga arbete med att kombinera olika kompetenser och erfarenheter där vi kan skapa effektiva och kompetenta lag för att utveckla framtidens städer och fastigheter. För mig har det varit viktigt att få med det på ledningens agenda för att säkerställa att arbetet med företagskulturen ligger i linje med företagets tillväxt och långsiktiga mål kontinuerligt.

Vad är ditt bästa ledarskapstips för andra vd:ar i småföretag?

– Att vara nyfiken och genuint lära känna sina medarbetare, se hela människan och dess potential och drivkrafter. Även otroligt viktigt att visa passion för verksamheten genom att vara delaktig och närvarande.

– Jag tycker att det är viktigt att som vd känna en passion och närhet till affären och sina kunder, och otroligt viktigt att verka och inspirera för en arbetsplats som främjar den kollektiva intelligensen, att skapa förutsättningar för en kultur som andas prestigelöshet och ödmjukhet. Ja, det blev flera tips!

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.