Viljan att betala för digitalt innehåll ökar

Digitalisering & IT Tidigare var trenden att att det bästa sättet att få betalt för sitt innehåll på nätet var via annonsfinansiering. Men en ny undersökning visar att den trenden är på tillbakagång. Om tekniktrösklarna är låga är kunderna villiga att betala. Infrastrukturen på nätet har blivit bättre och det har blivit enklare att betala samt enklare för innehållsskaparna att få betalt. Den här trenden ser man i hela Europa, men det finns skillnader i befolkningen när det gäller konsumtionsmönster.

Viljan att betala för digitalt innehåll ökar
Det finns mer än 50 miljoner människor runt om i världen, de flesta amatörer, som skapar och säljer innehåll på internet. Foto: Adobe Stock

Företaget Stripe, som erbjuder betalningslösningar på nätet, har låtit YouGov undersöka hur betalningsviljan för internettjänster ser ut bland konsumenter i Europa. Fortfarande är mycket innehåll gratis på internet och finansierat med annonsering. Men allt fler går över till betalversioner av till exempel musik, video och nyheter. Kostnaden är ofta förhållandevis låg och det är enkelt och lättillgängligt. Trösklarna är med andra ord låga. 59 procent av européerna är beredda att betala för digitalt innehåll. Film, tv och musik är det mest populära följt av nyhetstjänster. Sverige avviker inte från övriga i Europa. Enligt Internetstiftelsen är drygt sex av tio svenskar villiga att betala för strömmad musik (62%) och ungefär samma för video (64%). Det vi är minst villiga att betala för är dagstidningar, med undantag för pensionärer där 51 procent av de tillfrågade betalar för digital prenumeration jämfört med 32 procent för de som förvärvsarbetar.

Bättre infrastruktur såsom 4G och 5G, enklare betallösningar och bättre teknisk kvalitet på innehållet har gjort mediekonsumtion värt att betala för. Och under pandemin har trenden ökat. Nästan en fjärdedel (23%) av européerna har ökat sin konsumtion av betaltjänster under pandemin. Detta är än mer framträdande i de yngre generationerna där 43% av européerna i åldern 18 – 24 år har ökat sin konsumtion.

Länge har det funnits en tro att reklam var det enda sättet att tjäna pengar på nätet. Men utvecklingen inom betalningsteknologi i kombination med trenden mot prenumerationer och andra modeller för intäktsgenerering visar att detta inte var sant. Det största hindret trodde man var efterfrågan, men i själva verket var det teknik. Det här har lett till ett nytt alltmer dynamiskt internetscenario, med olika intäktsmodeller och integrerade betallösningar.

En annan ökande trend är att vi köper alltmer innehåll direkt från upphovsmakare på internet. Nära 1 av 10 betalar för att stödja upphovsmannen direkt.

Det finns mer än 50 miljoner människor runt om i världen, de flesta amatörer, som skapar och säljer innehåll på internet: musiker, skribenter, bloggare, poddare med mera, enligt Influencer Marketing Hub. Först kom de stora plattformarna där det var enkelt att lägga upp och dela sitt innehåll och nu har enkla lösningar kommit då man också kan ta betalt för sitt innehåll. Den här trenden breddar marknaden med olika typer av aktörer och det man ser är en spännande förändring av hela onlinemarknaden.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.