En sådan utgångspunkt riskerar att verka kraftigt begränsande på företaget vad gäller AI:s potential. Lasse Girs menar att det i många organisationer finns medarbetare som är mer intresserade av AI än dem som haft i uppgift att arbeta fram företagets riktlinjer, och som därför använder AI på andra sätt än det som riktlinjerna säger. Därtill finns problemet att riktlinjerna är för generellt formulerade eller otydligt kommunicerade.
– Hastigheten i utvecklingen av generativ AI har varit så oerhört hög, vilket gör att organisationen inte hänger med. Det uppstår en sorts låsning, för man hinner inte uppdatera varje gång det kommer någon ny innovation. I stället låter man de anställda själva hantera AI-frågan, med hemskt generella riktlinjer, säger Lasse Girs.
Fakta
Undersökningen i siffror
- 25 % av de tillfrågade använder generativ AI i sitt arbete.
- 53 % av dem som använder generativ AI i sitt arbete, säger att de alltid följer riktlinjerna.
- 8 % följer riktlinjerna ibland.
- Knappt 20 % uppger att de inte är medvetna om att deras arbetsgivare har några riktlinjer för generativ AI. Ungefär lika stor andel svarar att de inte har några riktlinjer.
Källa: Solita
För att förbättra efterlevnaden av en uppsättning AI-regler på en arbetsplats, behöver arbetsgivaren egentligen bara två verktyg: företagets medarbetare och tid.
– Det viktigaste är att man involverar medarbetarna i arbetet med att utveckla AI-policy. De som är intresserade, framåtlutade – gör det tillsammans med dem. Det ger inte bara en bättre AI-policy, delaktigheten ökar också medarbetarengagemanget, säger Lasse Girs på Solita.
Ett annat råd till arbetsgivaren är att se AI-riktlinjerna som ett fortlöpande projekt, snarare än en skrivelse som nedtecknas endast en gång och sedan är intakt. Detta i och med det generativa AI-områdets förändringsbenägenhet.
Anpassning till den egna affärsmodellen
I övrigt är det organisationsspecifikt hur man bör utforma riktlinjerna på ett sätt som blir affärsmässiga, enligt Lasse Girs.
– Alla sorters företag behöver fråga sig: Hur kan vi använda de här verktygen i just vår organisation, på ett sätt som driver vår business framåt? I datakonsultbranschen där Solita verkar finns det vissa användningsområden, i tillverkningsindustrin andra. Så man kan inte kopiera någon annans AI-policy rakt av, utan behöver anpassa den till den egna affärsmodellen och organisationskulturen, säger han.
Det företag som saknar tydliga och uppdaterade riktlinjer för generativ AI, och som inte följer upp medarbetarnas engagemang, står inför potentiella risker. Till exempel om känslig data delas med externa AI-plattformar.
– Informationsläckor och brott mot upphovsrätten och GDPR kan bli kostsamt, och dessutom skada företagets anseende. Arbetsgivare behöver känna väl till reglerna för att kunna leva upp till dem. Det är inte valbart, skulle jag säga, utan det krävs av dagens arbetsgivare, säger Lasse Girs.