Så får du teamet att omfamna generativ AI

AI Generativ AI kommer troligtvis förändra sättet vi driver olika verksamheter. Trots detta svarar 44 procent i en ny sifo-undersökning att omställningen inte kommer påverka deras arbetsplatser. Herman Borel ger tips på hur man får teamet att omfamna utvecklingen.

Så får du teamet att omfamna generativ AI
Herman Borel. Foto: pressbild/Adobe stock

Generativ AI är artificiell intelligens som kan generera nya data eller innehåll. Tekniken har varit ett hett omdiskuterat ämne, främst med anledning av de nya kraftfulla verktygen som exempelvis ChatGPT. Fokus i debatten har legat på teknikens säkerhet och rädslor för att människor ska förlora sina jobb när deras arbetsuppgifter effektiviseras.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

I en Sifo-undersökning utfärdad av Strato svarar nästan hälften (44 procent) av svenskarna att tekniken inte kommer bli märkbar på deras arbetsplats.

Ungefär en fjärdedel (27 procent) tror däremot att AI kommer att innebära förändringar på jobbet. Och av dessa tror 22 procent att de kommer att arbetsgivaren kommer att dra ner på personalstyrkan på grund av AI. Endast fem procent tror att de kommer att anställa fler med anledning av AI:s intåg.

Herman Borel, internationell chef för affärsverksamhet på Strato, tror att svaren delvis handlar om okunskap. Många samhällsinvånare är ännu inte insatta i vad AI och framför allt generativ AI kan göra.

– Än så länge har inte så många människor använt verktygen i stor utsträckning, vilket gör att resultatet får ses som ett som en ögonblicksbild. Men att vara transparent med hur man ser på AI från företagets sida och att uppmana till att testa AI kan vara en god idé, säger han.

Vad är riskerna med att så pass många inte tror att AI kommer påverka deras arbetsplatser?

– Eftersom den här undersökningen har frågat personer vad de ser för påverkan av AI inom de närmsta fem åren så finns det inte några stora risker med att folk har den här synen just nu.

Vilka arbetsplatser har mest att vinna på att ta till sig den här tekniken?

– Alla arbetsplatser kan vinna på att lära sig mer om AI. Utvecklingen av nya hjälpmedel har gått långt i alla branscher. Ett exempel på hur generativ AI kan användas är att en journalist få hjälp med att analysera stora mängder data snabbt.

Vad ska en arbetsgivare som vill implementera detta men möter motstånd tänka på? Alltså hur kan man motivera sina team till att ta till sig de många fördelarna med just AI?

– Man behöver som arbetsgivare på ett enkelt sätt förklara varför man implementerar AI och förtydliga att det ändå oftast krävs en sista handpåläggning av en människa. Om teamet känner sig stöttat av ytterligare hjälp i jobbet kan de på ett lugnare och mer effektivt sätt närma sig och ta till sig generativ AI.

Är någon av farhågorna som de anställda uttrycker värda att ta lite mer på allvar?

– Säkerhetsriskerna med AI är den största utmaningen enligt de tillfrågade i den här undersökningen. Självklart behöver företag se till att värna om datasäkerhet samtidigt som de använder AI, men det är samtidigt viktigt att lära anställda att använda AI på ett säkert sätt. Genom att utbilda alla och sätta upp regler för hur de bör använda AI stärks säkerheten.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Media Sifopanel under perioden 6–10 oktober 2023. Totalt intervjuades 1192 personer i åldern 16–65 år. 1057 av dessa är i sysselsättning eller studerar. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.