Chefer och anställda oense av behovet om mänsklig interaktion när AI-användningen ökar

AI En ny undersökning från Workday visar att en högre andel anställda än chefer tror att behovet av mänsklig interaktion och kontakt kommer att öka i takt med att AI används mer och mer.

Chefer och anställda oense av behovet om mänsklig interaktion när AI-användningen ökar
Foto: Adobe Stock.

Undersökningen är gjord bland 2500 storbolag, däribland svenska, och visar på en markant skillnad angående anställda och chefers inställning till grundläggande behov av mänsklig interaktion på arbetsplatsen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

De färdigheter som anses minst sannolika att ersättas av AI betraktas också som de mest värdefulla på arbetsplatsen: etiskt beslutsfattande, relationsskapande, emotionell intelligens och empati samt konflikthantering.

Fakta

Om undersökningen:

  • Genomförd i 22 länder, inklusive Sverige.
  • Inkluderar 2500 bolag, merparten med en omsättning över en miljard.
  • Respondenter: 59 procent anställda, 41 procent chefer – varav 20 procent i högsta ledning/C-level och 9 procent vd.

Studien visar bland annat att:

  • 82 procent av medarbetarna tror att behovet av mänsklig interaktion kommer att öka i takt med att AI-användningen intensifieras, medan endast 65 procent av cheferna delar denna uppfattning.
  • 81 procent av deltagarna uppger att AI påverkar vilka färdigheter som krävs för deras jobb.
  • De tre främsta användningsområdena för AI är dataanalys (51 procent) bedrägeridetektering och säkerhetsövervakning (43 procent) HR och rekrytering (39 procent).

Sätter ljus på en ny typ av ledarskap

Enligt Karin Hagman, Nordenchef på Workday, pekar klyftan på behovet av en ny typ av ledarskap där cheferna har ett minst lika högt mått av empati som de anställda. Hon ser även ett problem som gör det svårt att behålla topptalanger och högpresterare, särskilt generation Z.

För ledare finns det en vinning i att låta AI ta över rollen gällande det krassa, faktabaserade och strikt resultatinriktade medan de själva gör bäst i att fokusera på mjukare värden – något som Karin Hagman tror kommer att efterfrågas allt mer.

Behöver utveckla mänskliga färdigheter parallellt

Bland dem som aktivt använder AI instämmer nästan alla i att AI gör det möjligt för dem att fokusera på mer avancerade ansvarsområden, såsom strategi och problemlösning. Samtidigt ser fyra av fem att AI påverkar vilka färdigheter som krävs för deras jobb.

En klar majoritet av de svarande är överens om att AI revolutionerar arbetsplatsen. Men även om vissa behöver utveckla nya färdigheter för att använda AI i arbetet, måste de också fortsätta att utveckla mänskliga färdigheter för att lyckas – något som inte kan uppnås utan ett gemensamt engagemang för ansvarsfull AI.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.