Läs mer: Nytt index rankar Sveriges mest innovativa företag
– Ur ett kundperspektiv handlar innovation om att de upplever en förändring i sin värdeskapande process som stöttas av en vara eller tjänst. Det är det som vårt index mäter, säger Per Kristensson, föreståndare och professor i konsumentpsykologi och innovation vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.
En indikator på en lyckad innovation är om kunder och användare upplever en värdeskapande förbättring, till exempel att det gör deras tillvaro lite bättre, tryggare, mer hållbar ur ett miljöperspektiv eller sparar tid och pengar.
Läs mer: 9 tips för att skapa en innovationskultur
Svenskt innovationsindex 2018 innefattar svar från ca 13 000 kunder som rankat innovationsgraden hos 70 företag och organisationer inom 9 branscher baserat på hur de upplever företagets innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. Kunderna har också värderat företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta.
Mätningen visar bland annat att förändringar i företags erbjudande och kundmiljön, det vill säga utseende på butiken eller webbsidan, är faktorer som driver kundens uppfattning av innovation.
Sättet vi ser på innovation är olika och därför anser forskarna att innovation också behöver mätas på olika sätt.
– Syftet med vårt index är att komplettera andra mätningar och bidra till att skapa en helhetsbild kring innovation och hur man lyckas med innovation. Svenskt innovationsindex gör det möjligt att följa utvecklingen och resultatet av satsningar på innovation ur ett kundperspektiv, berättar Per Kristensson. Lyckade innovationer leder till ökad attraktionskraft och tillväxt på olika marknader.
Resultaten presenterades på Tjänsteinnovationsdagen 2019: Innovation ur kundens perspektiv den 7 mars. Svenskt innovationsindex är utvecklat av forskare vid CTF och Handelshögskolan vid Karlstads universitet i samarbete med NHH Norges Handelshögskola och Fordham University i USA.
Resultat Svenskt Innovationsindex 2018 – Tio i topp
1. Ikea
2. MTR Express
3. Netflix
4. Norwegian
5. Verisure
6. Bahnhof
7. Länsförsäkringar
8. Nettbuss Buss 4 You
9. Clas Ohlson
10. Ving