Efter att SIA under pandemiåret 2020 slog försäljningsrekord, omsättningen växte med 13 procent, återinvesterade företaget i en omfattande utbyggnad av fabriken för att möta efterfrågan.
Så ska SIA glass växa i kostymen – kundförfrågan större än produktionen
Verksamhetsutveckling
Glassbolaget SIA har fördubblat produktionskapaciteten – men kunderna ökar ännu fortare.
– Det är ett angenämt men också frustrerande problem, säger Elisabeth Janver, kvalitetschef på SIA, som berättar hur familjeföretaget tacklar utmaningarna.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Därmed har SIA:s produktionskapacitet fördubblats det senaste året. Den kraftigt ökade försäljningen har möjliggjort en hel mängd nya produkter, bland annat satsar glassjätten nu stort på stycksaker efter att ha haft hushållsglass som huvudfokus. Kvalitetschefen Elisabeth Janver är stolt, även om hon ser utmaningar till följd av den snabba expansionstakten.
– Utbyggnaden är en jättestor investering för ett så pass litet familjeägt företag som SIA i grunden är. Vi hade planerat att driva utvecklingen på ett visst sätt, men kunderna har mottagit våra nyheter så pass bra att produktionen inte hinner möta efterfrågan, säger hon.
Kompetensförsörjning en utmaning
Det har varit ett omfattande arbete att bygga och lansera den nya stycksakslinjen förklarar Elisabeth Janver. Inte minst när det kommer till att rekrytera fler kompetenser till företaget.
– Vi vill såklart ha de som är absolut mest lämpade, och det är inte alltid helt enkelt för oss i lilla Slöinge. Det handlar om att attrahera personal som dels har relevanta erfarenheter, men som också har värderingar som rimmar väl med SIA:s, säger hon.
Med facit i hand har expanderingen ändå fallit väl ut – bortsett från en del barnsjukdomar som Elisabeth Janver uttrycker det.
– Rent kvalitetsmässigt hade vi en bra tidsplan för att ta fram nya processer och instruktioner, säkra upp arbetsmiljö, med mera. I praktiken blir det ofta lite annorlunda mot grundidén och då får man göra löpande justeringar.
Prioriterar nyrekryteringar
På sommaren ställs dessutom glassföretagets processer på sin spets, även i normala fall.
– Det enorma suget från kund har gjort att vi har behövt prioritera vissa produkter före andra. Vi har även dragit ner på vissa kampanjer för 2024 för att inte spä på den redan överväldigande efterfrågan, säger hon.
Det kan tyckas låta som ett lyxproblem men om brist till kund blir ett cementerat problem riskerar det att påverka varumärkets rykte. Elisabeth Janver tvivlar dock inte på att SIA kommer att hinna möta konsumenternas efterfrågan inom överskådlig tid.
Efter att årets högsäsong ebbar ut kommer företaget att prioritera nyrekryterad personal, det vill säga vidareutbilda alla som behöver det – samt se till så att nya arbetssätt och rutiner sätter sig.